LFDPTP307 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltidsutdanningen.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1; Barn og barndom i barnehage og skole (15 studiepoeng) og gjennomført emnet Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i 5 studiepoeng av emnet i 2. studieår, og i 15 studiepoeng av emnet i 3. studieår, høst- og vårsemesteret.

Innhold

Ledelse

  • Planlegging - pedagogisk dokumentasjon og vurdering
  • Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
  • Livslang læring i organisasjoner
  • Profesjonskunnskap
  • Veiledning

Inkludering og tilpasset opplæring

  • Samarbeid med offentlig instanser
  • Barnevern

 

Flerkulturell pedagogikk

  • Foreldresamarbeid
  • Språk, kultur og identitet

Småskolepedagogikk

  • Yrkesrollen
  • Læring

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emne tre på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Emnet er knyttet til praksis i vårsemesteret: 3 uker ordinær praksis i barnehage og 3 uker utviklingsarbeid i praksis. I sistnevnte periode jobber studentene med en utviklingsoppgave og får veiledning av øvingslærer fra praksisbarnehagen. Emnet er i tillegg knyttet til 3 uker skolepraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen: 

  • Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema
  • Godkjent fagtekst knyttet til praksis (individuelt arbeid). Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
  • Muntlig basisgruppeframlegg knyttet til tema som framkommer av semesterplanen. Godkjennes av faglærer. Muntlig tilbakemelding.
  • Individuell fagtekst knyttet til tema som framkommer i semesterplanen. Respons fra medstudenter. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
  • Bestått småskolepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding
  • I etterkant av skolepraksis vil det bli gjennomført et tverrfaglig prosjekt som er knyttet til skolepraksis. Dette skal godkjennes av basisgruppeveileder

Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister.

 

Eksamen

Praksisutviklingsprosjekt; bygger på 6 ukers praksis i barnehage og har form som en fagtekst etter gjeldende retningslinjer for fagtekst gitt av faglærer. Fagteksten vil ikke bli vurdert av faglærer før innlevering. Fagteksten skal være på 8 A4-sider. Det benyttes intern og ekstern sensor.

Karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste ståkarakter. F er ikke bestått.

 

Ny/utsatt eksamen: Avbrutt eller ikke bestått praksis medfører at studenten ikke kan levere fagteksten. Ikke bestått praksis vil medføre at alle 7 ukene må bli tatt på nytt, uansett årsak til fravær. Ny eller ikke bestått fagtekst kan leveres til avtalt tidspunkt i neste evalueringsperiode under forutsetning av at studenten har hatt 2 timers veiledning med faglærer. 
 

Litteratur

Med forbehold om endringer

Aasland, M. W.: "-Si Det Til Noen-": En Bok Om Seksuelle Overgrep Mot Barn Og Unge., Kristiansand.

Bae, B. 1996: Det interessante i det alminnelige: en artikkelsamling, Pedagogisk forum, Oslo.

Bae, B. & Kunnskapsdepartementet: Temahefte om barns medvirkning. Oslo.

Børresen, M. B. 2005: Veiledning i barnehage og skole: vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforl., Vallset.

Claussen, C. J., Gamst, K., Langballe, Å & Sagbakken, A. 2001: Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling, Sebu forl., Oslo.

Eik, Liv Torun, Lisbeth Karlsen og Trine Solstad. 2007: Lekende læring og lærende lek i en endret skole. Pedlex.

Gjøsund, P. & Huseby, R. 2000: Alle inkludert: spesialpedagogikk for lærerutdanning, NKS-forl., Oslo.

Grythe, J. & Midtsundstad, J. H. 2002: Foreldresamarbeid i barnehagen: muligheter og begrensninger - idealer og realiteter, Høyskoleforl., Kristiansand.

Helle, Lars. 2005: Småskolelæreren. Universitetsforlaget.

Langslet, G. J. 2002: LØFT for ledere: løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer, Gyldendal akademisk, Oslo.

Nordin-Hultman, E.: Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo.

Sjøvik, P. 2007: En barnehage for alle: spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2. utg edn, Universitetsforl., Oslo.

Skogen, E., Haugen, R., Lundestad, M. & Slåtten, M.V. 2005: Å Være Leder i Barnehagen, Fagbokforl., Bergen.

Wahlström, K. 2004: Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, Oslo.

Pensum i flerkulturell pedagogikk, artikler og temahefter kommer i tillegg.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:41