LA20SPM408 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i mastergradsstudiet i spesialpedagogikk.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Emnet består av tre deler:

  • vitenskapsteori og etikk
  • kvalitative og kvantitative metoder/statistikk
  • teoretisk og metodisk grunnlag for utarbeiding av selvstendig forskningsprosjekt.

 

I vitenskapsteori vil en legge særlig vekt på kjennetegnene ved vitenskapelig arbeid. De viktigste forutsetningene, metodene og begrepene i de forskjellige forskningstradisjoner vil bli presentert og drøftet. Et sentralt spørsmål er hva som kjennetegner vitenskapelig begrunnelse, forklaring og forståelse. Innen temaområdet forskningsmetode vil en ta opp sentrale aspekter ved forskningsmetodikk knyttet til pedagogisk og psykologisk forskning. Temaområdet vil omfatte både kvalitative og kvantitative metoder.

Undervisnings- og læringsformer

Veksling mellom forelesninger, kollokviegrupper og praktiske øvelser knyttet til kvalitative og kvantitative metoder. Det vil bli gitt 3 - 4 oppgaver som blir kommentert i samlet gruppe. Det vil bli gitt et eget kurs i statistikkprogrammet SPSS.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk frammøte på forelesninger og seminar.
  • Innlevering av to oppgaver (en knyttet til kvalitative metoder og en til kvantitative metoder).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Oppgaven består av to deler, en knyttet til vitenskapsteori og en til metode. Studentene får oppgaven tre uker før innleveringsfrist. Begge oppgaver må bestås for at emnet skal være bestått. Karakterregel bestått/ikke bestått. Intern sensor.

Litteratur

Litteraturlista sist oppdatert: 12. januar 2010.

Vitenskapsteori og etikk
Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Oslo: Universitetsforlaget. (ca 250 sider)

Hjardemaal, F. (2002). Vitenskapsteori. I Kleven, T.A. (Red.) Innføring i Pedagogisk Forskningsmetode, en hjelp til kritisk tolking og vurdering. (s. 28-60) Oslo: Unipub. (32 sider) *

NESH publikasjon (1999). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnskunnskap, jus og humaniora. [http://www.etikkom.no/no/Forskningsetikk/Etiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/] Velg "PDF-versjon rev. 2006" på høyre side. (40 sider)

Skærbæk, E. (2007). Who's Afraid of... Ethical Dilemmas in Qualitative Research. Nordic Journal of Women's Studies, 15, 64-74.(11 sider)*

Kvantitative og kvalitative metoder
Bergström, G. & Borélius, K. (2005). Samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. I G. Bergström, & K. Borélius, (Red.), Tekstens mening och makt (s. 9-40) Lund: Studentlitteratur. (30 sider)*

Borélius, K. & Bergström, G.(2005). Innehållsanalys. I G. Bergström, & K. Borélius, (Red.), Tekstens mening och makt (s. 43-87) Lund: Studentlitteratur. (42 sider)*

Kleven, T.A. (2002). Statistikk. I T.A. Kleven (Red.) Innføring i pedagogisk forskningsmetode: en hjelp til kritisk tolking og vurdering. (s. 84-120) Oslo: Unipub. (36 sider)

Kvale, S. & Brinkmann, s. (2009). Det kvalitative forskningsintervju, 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. (Store deler av boka, ca 300 s)

Lund, T. (Red.) (2002): Innføring i forskningsmetodologi (Kapittel 1, 3, 4 og 5 bortsett fra s163-165, kapittel 6 og 7 bortsett fra s 240-245 og kapittel 8 bortsett fra s 277-284) Oslo: Unipub. (Til sammen ca 200s)

Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Oslo: Fagbokforlaget. (221 s)

Silverman, D. (2006). What is Qualitative research? I D. Silverman: Interpreting qualitative data. Kap 1 (s. 25-42). London: Sage (18 sider)*

Vedeler, L. (2000). Observasjonsforskning i pedagogiske fag: en innføring i bruk av metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk. (145 s)

Wetherell, M. (2001). Themes in discourse research: The case of Diana. I M.Wetherell, S. Taylor, & S.J. Yates (Red.) Discourse theory and practice. (s. 14-30) Thousand Oaks: Sage. (15 sider)*

Totalt ca 1341 sider

Titler med stjerne (*) vil være samlet i et kompendium, som vil kunne kjøpes i bokhandelen på Remmen.
Det vil trolig bli supplert med noen artikler knyttet til enkelte forelesninger.

Forutsettes kjent
Lund, T. & Haugen, R. (2002). Forskningsprosessen. Oslo: Unipub. (180 s)
Postholm, M.B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (ca 100 s)

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:41