LUPEL110 Tilrettelegging for elevens læring og utvikling (5-10) (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i fagområdet Pedagogikk og elevkunnskap, forkortet PEL. Emnet er obligatorisk i Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn (240 studiepoeng).

Undervisningssemester

Første semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse, varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
- har kunnskap om læring og læreprosesser og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever
- har kunnskap om de grunnleggende ferdighetene som basis for læring og hvordan disse kan utvikles
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy
- har kunnskap om sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
- har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skolen
- har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid

FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
- kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter
- kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- kan legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet
- kan vurdere ulike læremidler og reflektere over didaktiske muligheter med bruk av IKT
- kan gjennomføre læreplananalyse med vekt på de grunnleggende ferdighetene

GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan vurdere, veilede og gi omsorg til den enkelte elev
- kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Innhold

Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling

  • lærerrollen
  • pedagogikk og elevkunnskap som overordnet profesjonsfag
  • skolens innhold og oppgaver
  • læring og grunnleggende ferdigheter
  • IKT i læringsarbeidet
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet
  • klasseledelse
  • elevenes skolemiljø
  • etiske forpliktelser i skolearbeid
  • samarbeid for læring og trivsel

Undervisnings- og læringsformer

Pedagogikk og elevkunnskap skal som overordnet profesjonsfag utgjøre den lærerfaglige plattformen sammen med de andre fagene og praksisopplæringen. Det er timeplanlagt et tverrfaglig emne på onsdag med samarbeid mellom pedagogikk og forskjellige fag og praksis med fokus på didaktiske tema knyttet til læreren og undervisningen (elev, lærer, lærestoff, vurdering) med sentrale tema knyttet til elevenes utvikling, læring og trivsel i skole, hjem og samfunn.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter de vil trenge i læreryrket, blir det lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide, lede, samt veilede og vurdere medstudenter.

Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, seminarer, ulike tekstproduksjoner (artikler, blogg og refleksjonsnotater)og selvstudium. Arbeidsmåtene skal fremme evnen til analyse, drøfting og refleksjon. Studentene medvirker i planlegging og utarbeiding av evalueringskriterier knyttet til arbeidskrav.

Bruk av ulike digitale verktøy, seminarer, samtaler og veiledning er gjennomgående arbeidsformer. Utdanningen skal bevisstgjøre studentene på digitale mediers muligheter og begrensninger.

Ikke alle temaer innen emnet kan behandles i forelesninger eller seminar. Det er studentens ansvar å tilegne seg pensum

Praksis

Praksis gjennomføres i to perioder på 3 uker i høst- og vårsemesteret. Studentene leverer obligatoriske praksisrapporter etter hver periode. I de semestrene Pedagogikk og Elevkunnskap (PEL) har undervisning er praksisrefleksjonene (en del av praksisrapporten) knyttet til et eller flere sentrale tema i PEL-undervisningen. Etter første praksisperiode i emnet "Tilrettelegging, læring og utvikling" leverer studentene en praksisrefleksjon med fokus på observasjon av varierte arbeidsformer, grunnleggende ferdigheter, klasseledelse og refleksjon over egen læring. Tid for praksisperioder og frist for praksisrapporter framgår av semesterplanen. Se også egen plan for praksisopplæringen. Se også egen plan for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 

  • Dokumentasjonsmappe fra praksis med fokus på observasjon av varierte arbeidsformer, grunnleggende ferdigheter og klasseledelse, samt refleksjon av egen læring
  • Et individuelt skriftlig arbeid knyttet til et sentralt tema i kunnskapsområdet for emnet

Arbeidskrav skal leveres til fastsatte frister og må være godkjent av faglærer (senest tre uker før eksamen) før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Tilbakemelding underveis:
Studentene får tilbakemelding på sin faglige utvikling underveis i pedagogikkemnet. Denne tilbakemeldingen er knyttet til arbeidskrav. Tilbakemeldingen kan gis som veiledning i basisgrupper, individuelt av faglærer, av studenter i egne tilbakemeldingsgrupper og av andre fagpersoner involvert i studiet. Tilbakemelding kan også gis skriftlig.

Sluttvurdering
Individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt.
Eksamen vil bli vurdert av intern og ekstern sensor med karakter A - F

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i evaluering av undervisning og egen læringsaktivitet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010
(med forbehold om endringer)

Aldenmyr, S. I.; Paulin, A.; Zetterqvist, K. G. (2009): Profesjonsetikk for lærere. Gyldendal akademisk. 148 sider.

Bergkastet, I.; Dahl, L.; Hansen, K. A. (2009): Elevenes læringsmiljø - lærerens muligheter. Universitetsforlaget. 100 sider.

Helle, L. (2004): Ungdomstrinnslæreren. Unviersitetsforlaget. 268 sider.

Larsen, A. K. (2007): En enklere metode - veiledning i samfunnsvitenskapelig metode. Fagbokforlaget. 105 sider.

Lindahl, S. (2007): Miljøløftet - Strategi for bygging av gode klassemiljø. Gyldendal. 150 sider.

Nielsen, H. Bjerrum (2009): Skoletid - jenter og gutter fra 1. til 10. klasse. Universitetsforlaget. 143 sider.

Svanberg R. / Wille H.P. (2009): La stå! Læring på vei mot den profesjonelle lærer. Gyldendal akademisk. Kap. 1-7. 190 sider.

Selvvalgt litteratur: 200 sider.

Totalt: 1304 sider pensum.

 

Offentlige dokumenter:

Kunnskapsløftet
http://www.udir.no/grep

KL: Genrell del
http://www.udir.no/grep/Grunnleggende-ferdigheter/

Opplæringslova
http://www.lovdata.no/

Opplæringslova/forskrifter
http://www.lovdata.no/


 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:05