LUNF10210 Kropp og helse, økologi og uteskole (5-10) (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i Årsstudium i Naturfag og i valgfaget Naturfag for 5.-10. klassetrinn.

Undervisningssemester

Undervisningen foregår i høstsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal:

  • tilegne seg grunnleggende kunnskaper om økosystemene, økologiske begreper og naturfaglige arbeidsmåter gjennom ekskursjoner til skogsmiljø og kulturlandskap
  • ha kunnskaper om menneskekroppens bygning, sanser og funksjon
  • kjenne sammenhengen mellom psykisk og fysisk helse
  • ha kjennskap til rusmidler og helseskader

Ferdigheter
Studenten skal:

  • tilegne seg ferdigheter med å plukke sopp med påfølgende sortering og gjennomgang av fangsten med tanke på sopp til mat
  • bli fortrolig med naturen som læringsarena
  • ha ferdigheter i å tilrettelegge for undervisningssituasjoner hvor temaene seksualitet, og rusmidler blir behandlet

Generell kompetanse
Studentene skal:

  • gjøre seg kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
  • kunne møte unge mennesker og samtale med dem om deres utfordringer
  • utvikle holdninger og kunnskaper og om menneskets plass i naturen og vårt ansvar i forhold til naturforvaltning og bevaring av livsmiljø - sentrale temaer i hele emnet.

Innhold

Temaer som vil bli behandlet:

  • økologiske begreper
  • skogen som økosystem
  • enkel soppsystematikk, kunne skille mellom spiselig og uspiselig sopp
  • fotosyntese, celleånding og nedbryting
  • kretsløpene i naturen
  • kulturlandskap, menneskelig påvirkning
  • bærekraftig naturbruk, reindrift og fangstkultur
  • enkel innføring i menneskekroppens bygning og funksjon
  • følelser, reaksjoner, sammenheng mellom fysisk og psykisk helse
  • menneskekroppens utvikling fra befruktning til voksen alder og alderdom
  • sansene våre, lyd og lys
  • seksualitet, seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare infeksjoner
  • kroppens beskyttelse mot sykdommer, immunforsvar, allergier
  • nervesystemet og hormonsystemet og deres styring av prosesser i kroppen
  • rusmidler, livsstil og helseskader

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, på ekskursjoner, selvstudier, seminarer, ved gruppearbeid og ved rapporter i etterkant av temabehandlingene.

Det skal gjennomføres et individuelt undersøkende arbeid med fokus på barn og unges forhold til enten seksualitet og samliv eller rus og rusmidler. Resultatet av arbeidet skal presenteres i en prosjektrapport (på ca 10-15 s.) og legges fram som en del av eksamen.

Praksis

Se omtale av praksis i programplan for hhv Grunnskolelærerutdanning og Allmennlærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:

  1. Må ha deltatt på minst en veiledning knyttet til arbeidet med eksamensoppgaven
  2. Delta på en dags soppekskursjon med tilhørende sortering, etterarbeid og grupperapport
  3. Delta på en overnattingstur i et kulturlandskap i skogsmiljø med tilhørende grupperapport
  4. Gjennomføre disseksjon av lunge-hjerteslag med tilhørende grupperapport

Eksamen

Individuell prosjektoppgave og skriftlig eksamen

Sluttvurderingen består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell prosjektoppgave (teller 1/3 av eksamen)

Deleksamen 2: Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 2/3 av eksamen). Ingen hjelpemidler tillatt.

Prosjektoppgaven vurderes av to interne sensorer, mens skriftlig eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Både prosjektoppgave og den skriftlige eksamen må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter etter skalaen A-F.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

- Dietrichs, Spen, Petter Hurlen & Kari C.Toverud 2002 (eller nyere). Den forunderlige kroppen. - Universitetsforlaget. 112 s.

- Hushovd, Odd T. 2006. Den forunderlige kroppen. Aktivitetsbok. - Gyldendal Undervisning. 172 s.

- BIOS 2 (?)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:04