LU15SAMG07 Geografi (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Steinar Wennevold
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i årsstudiet i samfunnsfag.Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).Innhold
Innholdet i og arbeidet med emnet geografi er samordnet med arbeidet i emnet Fagdidaktikk.
Lærestoff som behandler sammenhengene mellom naturforhold og samfunnsforhold er sentralt i geografi. Derfor vil det bli arbeidet med emner fra naturgeografi og fra samfunnsgeografi og sammenhengene mellom de to delene av faget vil bli vektlagt. Natur- og samfunnsprosessers forløp og geografiske mønster vil bli studert både tematisk og regionalt. Det legges vekt på å utvikle evne til å forstå og bruke kart og andre sentrale hjelpemidler i geografifaget. Forståelse for at fenomener skifter utseende og betydning alt etter hvilket betraktningsnivå som anlegges, er et særlig viktig mål for geografistudiet.
Eksempler på emner som blir vektlagt i ulikt omfang, er
- kartanalyse og kartbruk
- vær og klima
- geologi og geomorfologi
- nærings- og ressursgeografi
- befolknings- og bosettingsgeografi
- bygeografi
- utviklingsgeografi
- geografisk regionstudium
Undervisnings- og læringsformer
Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål. Fra høgskolens side tilrettelegges timeplanlagte forelesninger, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.Praksis
Se studieplanens generell del.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Det skal avtales og gjennomføres minst én veiledningstime i tilknytning til arbeidet med geografi. I samtalen skal det behandles både faglige spørsmål og forhold som har med studieprogresjon å gjøre.
2. Fire ekskursjoner er obligatoriske i geografi, alle som heldagsekskursjoner, og studentene skal levere ekskursjonsrapport:
I høstsemesteret blir det arrangert en ekskursjon i Halden-området og en til Indre Østfold
I vårsemesteret blir det arrangert en ekskursjon til Hvaler og en langs Raet.
Ekskursjonene forgår ved leid buss. Kostnadene dekkes ved studentbetaling og hver ekskursjon vil i 2008/2009 koste om lag NOK 200 per student.
3. Det kreves obligatorisk deltakelse på kartkurset i geografi. (Ca. 15 timer )
Arbeidskravene må være utført innen fastsatt frist og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
For allmennlærerstudenter, se også 'Forholdet mellom teori og praksis' i studieplanen.
Eksamen
Sluttvurderingen består av to deleksamener:
Del 1: hjemmeeksamen i fagdidaktikk (teller 25% av karakteren på emnet). Omfang, formale krav, frister for levering og vurderingskriterier for oppgaven kunngjøres under innføringsseminaret ved studiestart. Intern sensur
Del 2: muntlig eksamen med varighet ca. 30 minutter (teller 75% av karakteren på emnet). Ekstern sensur.
Del 1 må være bestått før del 2 kan avlegges. Ved ”ikke bestått” på del 2, er det kun denne delen som må avlegges på nytt ved ny/utsatt eksamen.
Det gis graderte karakterer på alle eksamener, etter skalaen A – F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 22.06.2010
Kartanalyse og kartbruk
Nystad, Jens Fredrik og Hans Solerød (1997): Samfunnsgeografi. Gyldendal undervisning, Oslo, Kapittel 1. Kart og statistikk, side 11 - 37, 26 sider
Vær og klima
Wennevold, Steinar (2009): Vær og klima. Kompendium. Halden, Høgskolen i Østfold. 154 sider
Wennevold, Steinar (2007): Praktiske klimaøvelser. Halden, Høgskolen i Østfold. 30 sider
Geologi og geomorfologi
Klemsdal, Tormod (2002): Landformene i Østfold. Natur i Østfold 21(1/2): 7-31, 25 sider
Sulebak, Jan R. (2007): Landformer og prosesser. En innføring i naturgeografiske tema. Bergen, Fagbokforlaget. 391 sider
Nærings- og ressursgeografi og Befolknings- og bosettingsgeografi
Solerød, Hans (2004 eller senere) Mennesker og ressurser. Befolkningsutviklingen – utfordringer og muligheter. Oslo, Gyldendal Akademisk, Oslo, Kapittel 1 - 6, side 11 - 226, i alt 225 sider
Solerød, Hans (1997) Samfunnsgeografi, Gyldendal undervisning, Oslo Kapittel 2 Regioner og regionalisering, side 38 – 60, 23 sider. Kapittel 5 Økonomisk aktivitet, side 168 – 238, 71 sider
NOU 2004: 2 Effekter og effektivitet. Kapittel 3 Regional utvikling 27 sider
Utviklingsgeografi
Solerød, Hans (2003) Mennesker og ressurser. Befolkningsutviklingen – utfordringer og muligheter. Gyldendal akademisk, Oslo, Kapittel 7 - 9, side 227 - 329, i alt 103 sider
Regionstudium Kina
Veeck, G et al. (2007) China’s Geography: Globalization and the Dynamics of Political, Economic and Social Change. Lanham (MD), Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Kapittel 1-2, 4-5 og 7-10, i alt 205 sider
Naughton, B. (2007) The Chinese Economy. Transitions and Growth. Cambridge MA, The MIT Press, Kapittel 6-8 og 16, i alt 96 sider
> Eventuelt utdelt materiale i løpet av undervisningsåret inngår også i pensum.