LU101RLE09 RLE 101: Andre religioner og livssyn. Etikk, filosofi og religionsdidaktikk (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Henning E. Sandström
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i allmennlærerutdanningen, RLE 1 (30 stp) og Religion, livssyn og etikk årsstudium.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kompetansenivå tilsvarende religion og etikk i den videregående skole.

Undervisningssemester

  • 1. semester (høst) for RLE 1 og Religion, livssyn og etikk årsstudium
  • 3. semester (høst) for allmennlærerutdanningen

Innhold

Andre religioner og livssyn

Studentene skal:

  • utvikle god kunnskap om islam, hinduisme og buddhisme og kunne drøfte likheter og forskjeller i ulike religiøse tradisjoner;
  • utvikle kunnskap om sekulære livssyn, blant annet livssynshumanismen i Norge;
  • ha kjennskap til utviklingen av det religiøse livet i verden i dag og ha forståelse for den betydning religion og livssyn har for individet og samfunnet, inkludert kjønns- og likestillingsperspektivet.

Etikk og filosofi

Studentene skal:

  • ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de viktigste religions- og livssynstradisjonene;
  • kjenne til sentrale tenkere og ideer fra vestens filosofihistorie, med særlig vekt på menneskesynet;
  • ha kunnskap om og kunne drøfte betydningen av Verdenserklæringen om menneskerettighetene og FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettighetene.

Religionsdidaktikk

Studentene skal:

  • ha kunnskap om grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål og det regelverk som gjelder for faget;
  • være i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere KRL-undervisningen på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte;
  • kunne utvikle tillitsforhold og samarbeide med elever og foreldre/foresatte med ulik kulturell og religiøs bakgrunn;
  • kunne hjelpe hver enkelt elev videre i eksistensielle spørsmål av etisk, religiøs og livssynsmessig art;
  • kunne benytte og kritisk vurdere IKT som redskap.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning, veiledning og praksis (for studenter som er allmennlærerstudenter). Undervisningen som blir gitt, regnes som en del av pensum og kan være gjenstand for prøving ved eksamen. Alle studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).

Praksis

Se Forhold mellom teori og praksis i de ulike studieplanene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Godkjent individuelt arbeid

I samarbeid med biblioteket arrangeres et obligatorisk kurs i litteratursøkning og referanseteknikk. I forbindelse med dette skal hver student utføre et individuelt arbeid. Arbeidet skal være godkjent av kursleder. Godkjenning skjer på grunnlag av registrering av deltakelse og vurdering av prestasjon.

Studenter som ikke har mulighet til å ta del i denne undervisningen, pga sykdom eller annen gyldig grunn gis mulighet til å utføre tilsvarende arbeid ved et senere tidspunkt.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 2 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. 

Eksamensoppgaven består av kortsvarspørsmål og arrangeres ved avsluttet undervisning i høstsemesteret. Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor og karaktersettes med gradert skala fra A-F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Litteratur

Det er forbehold om oppdatering av litteraturlisten ved semesterstart. Litteratur som er merket med stjerne, er samlet i kompendier.

Andre religioner og livssyn (ca 250 s.)
Eidhamar, Levi Geir (red): Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 2004,  S. 10-57; 109-315.

Etikk og filosofi (ca 130 s.)
Christoffersen, S. Aa./Selvik, T.: Engasjement og livsytring, Oslo 1999, Del I, (75 s.).
*Lindholm, T.: "Menneskerettighetenes forhold til religion og livssyn: en problemoversikt", i: Religion, livssyn og menneskerettigheter i Norge = Nansenskolens årbok 1997, s. 27-56 (29 s.).
Afdal, G.: "Moralundervisning og moralsk undervisning", i: Afdal/Haakedal/Leganger-Krogstad: Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, Oslo 1997 (25 s.). 

Religionsdidaktikk (ca 250 s.)
Sødal/Danielsen/Eidhamar/Skeie/Winje: Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring, Kristiansand 2009, s. 11-195 (182 s).
*Enger, T.: "Læreren i grunnskolens nye religionsfag: Åpent sinn og tomt hjerte?" i: Kirke og Kultur 1994:4, s. 313-322 (10 s.).
*Rolin, A.: "Verdiformidling gjennom prosjektarbeid", i: Prismet 49 1998, s. 107-115, (8 s.).
*Schjelderup, A. og Olsholt, Ø.: "Den filosofiske samtalen", i: Schjelderup, A., Olsholt, Ø. og Børresen, B.: Filosofi i skolen, Oslo 1999, s. 61-76 (15 s.)
Utdanningsdirektoratet: KRL-boka 2005 s. 9-19 (=Læreplan for KRL), 24-42 (=Læreplanveiledning), og 57-58 (=Informasjon til foresatte) (32 s.), Se boka i headingen på http://www.krlnett.no/ 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:05