LPYDHT06 Restaurant- og matfag (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i restaurant- og matfag.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Se generell del av studieplan for PPU.

Undervisningssemester

Høst og vår.

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Bruke læreplaner som arbeidsdokument.
  • Elevers verden utenfor skolen, holdninger, trender, levekårsundersøkelsen.
  • Strukturert elevoppfølging
  • Læringsprinsipper (metodekompetanse).
  • Refleksjon over undervisningspraksis.
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper i faget
  • Praktisk bruk av IKT for å fremme læring.
  • Kontaktlærers rolle.
  • Gruppearbeid
  • Vurdering.

Undervisnings- og læringsformer

6 dager + 6 dager i samarbeid med pedagogikk, fordelt over hele studieåret.

Praksis

Se generell del av studieplanen og egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Fagdidaktisk oppgave (denne kan legges til generell yrkesdidaktikk)
  • Oppgave i tilpasset opplæring
  • Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk

  • Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  
  • Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
  • Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
  • Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           
  • Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
  • Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for yrkesdidaktikk:

  • Hilde Hiim og Else Hippe 2006: Praksisveiledning i lærerutdanningen.Universitetsforlaget.
  • Einar M skaalvik og Sidsel Skaalvik 2005: Skolen som læringsarena. Universitetsforlaget
  • David Johnson, Roger Johnson, Edythe Holubec Johnson 1994: "Som hånd i hanske": en praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
  • Litteratur/kilder om elevvurdering kommer i tillegg.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:00