LPYDHSF10B Helse- og sosialfag (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Fagdidaktikk i helse- og sosialfag inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Emnet er obligatorisk for studenter med fordypning i helse- og sosialfag. Emnet med kode LPYDHSF10B tilbys kun til studenter som er tatt opp til PPU-utdanning ved Høgskolen i Vestfold, men som følger fagdidaktisk emne ved Høgskolen i Østfold.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bachelor i helse- og sosialfag, minimum 90 studiepoeng i helse- og sosialfag.

Undervisningssemester

Deltid over ett studieår.
6 ganger x 6 timer i løpet av studieåret lagt til samlinger. Tre av timene hver gang legges sammen med Felles yrkesdidaktikk.

Innhold

Følgende hovedtema inngår:
• Læreplaner (LK06) og yrkesdidaktisk arbeid
• Yrkeskunnskap i helse- og sosialfaglige yrker
• Bevisstgjøring av yrkesvalg
• Utvikling av nøkkelkvalifikasjoner i helse- og sosialfaglige yrker
• Samarbeidslæring og sosial kompetanse
• Utdanningsstrategier og metodevalg i opplæringen
• Prosjekt til fordypning - lokale læreplaner - samarbeid med lokalt arbeidsliv
• Aktuelle læremidler
• Teamorganisering og periodisering av opplæringen
• IKT-integrert opplæring
• Mappemetodikk
• Yrkesetiske problemstillinger i helse- og sosialfag
• Elevvurdering - kjennetegn på måloppnåelse

Undervisnings- og læringsformer

Studiet i helse- og sosialfagdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og ulike studentaktiviteter. Selvstudium forutsettes fra den enkelte i forhold til eget valgt pensum (Utviklingsoppgave).

Praksis

Se studieplanen for PPU. Undervisningspraksis skal tilsvare minst 6 ukers praksis innenfor helse- og sosialfagsundervisning og utgjør halvparten av all praksis på PPU.
Fagdidaktikklærer følger opp studenten ved praksisbesøk og veiledning og møter praksislærer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må oppfylles for å kunne framstille seg for eksamen:
• Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
• Individuell Fagdidaktisk oppgave (12 - 15 sider)
• Individuell oppgave om Tilpasset opplæring i faget (5 - 7 sider)
• Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

Sluttvurdering: Eksamen består av en individuell utviklingsoppgave i helse - og sosialfag (omfang 25 sider) vurdert av intern fagdidaktikklærer og ekstern sensor.
Karakterskala A - F

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk

• Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag

• Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

• Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

• Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget

• Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

• Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

 


Spesifikt for fagdidaktikk i helse- og sosialfag:

Ekelund, Torill (2007) Yrkesdidaktikk for grunnutdanning i helse- og sosialfag. Gyldendal Akademisk
Støten, Kristin (2008) Yrkeskunnskap og utdanningsstrategier i helsearbeiderfag. Gyldendal Akademisk
Kunnskapsløftet (LK06) aktuelle læreplaner i helse- og sosialfag utdanningsprogram
Kunnskapsløftet (LK06) forskrift om prosjekt til fordypning

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:59