LPYDHSF10B Helse- og sosialfag (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Fagdidaktikk i helse- og sosialfag inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Emnet er obligatorisk for studenter med fordypning i helse- og sosialfag. Emnet med kode LPYDHSF10B tilbys kun til studenter som er tatt opp til PPU-utdanning ved Høgskolen i Vestfold, men som følger fagdidaktisk emne ved Høgskolen i Østfold.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bachelor i helse- og sosialfag, minimum 90 studiepoeng i helse- og sosialfag.
Undervisningssemester
Deltid over ett studieår.
6 ganger x 6 timer i løpet av studieåret lagt til samlinger. Tre av timene hver gang legges sammen med Felles yrkesdidaktikk.
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
• Læreplaner (LK06) og yrkesdidaktisk arbeid
• Yrkeskunnskap i helse- og sosialfaglige yrker
• Bevisstgjøring av yrkesvalg
• Utvikling av nøkkelkvalifikasjoner i helse- og sosialfaglige yrker
• Samarbeidslæring og sosial kompetanse
• Utdanningsstrategier og metodevalg i opplæringen
• Prosjekt til fordypning - lokale læreplaner - samarbeid med lokalt arbeidsliv
• Aktuelle læremidler
• Teamorganisering og periodisering av opplæringen
• IKT-integrert opplæring
• Mappemetodikk
• Yrkesetiske problemstillinger i helse- og sosialfag
• Elevvurdering - kjennetegn på måloppnåelse
Undervisnings- og læringsformer
Studiet i helse- og sosialfagdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og ulike studentaktiviteter. Selvstudium forutsettes fra den enkelte i forhold til eget valgt pensum (Utviklingsoppgave).
Praksis
Se studieplanen for PPU. Undervisningspraksis skal tilsvare minst 6 ukers praksis innenfor helse- og sosialfagsundervisning og utgjør halvparten av all praksis på PPU.
Fagdidaktikklærer følger opp studenten ved praksisbesøk og veiledning og møter praksislærer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må oppfylles for å kunne framstille seg for eksamen:
• Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
• Individuell Fagdidaktisk oppgave (12 - 15 sider)
• Individuell oppgave om Tilpasset opplæring i faget (5 - 7 sider)
• Deltakelse på mikroundervisning
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
Sluttvurdering: Eksamen består av en individuell utviklingsoppgave i helse - og sosialfag (omfang 25 sider) vurdert av intern fagdidaktikklærer og ekstern sensor.
Karakterskala A - F
Litteratur
Felles litteratur med pedagogikk
• Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
• Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
• Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
• Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
• Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
• Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for fagdidaktikk i helse- og sosialfag:
Ekelund, Torill (2007) Yrkesdidaktikk for grunnutdanning i helse- og sosialfag. Gyldendal Akademisk
Støten, Kristin (2008) Yrkeskunnskap og utdanningsstrategier i helsearbeiderfag. Gyldendal Akademisk
Kunnskapsløftet (LK06) aktuelle læreplaner i helse- og sosialfag utdanningsprogram
Kunnskapsløftet (LK06) forskrift om prosjekt til fordypning