LPYDFORM06 Design og håndverk (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Avdeling for lærerutdanning, Remmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i design og håndverk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Se generell del av studieplan for PPU.

Undervisningssemester

6 dager + 6 dager i samarbeid med pedagogikk, fordelt over hele studieåret.

Innhold

Følgende hovedemner inngår:

  • Bruke læreplaner som arbeidsdokument.
  • Elevers verden utenfor skolen, holdninger, trender, levekårsundersøkelsen.
  • Strukturert elevoppfølging
  • Læringsprinsipper (metodekompetanse).
  • Refleksjon over undervisningspraksis.
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper i faget
  • Praktisk bruk av IKT for å fremme læring.
  • Kontaktlærers rolle.
  • Gruppearbeid
  • Vurdering.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bestå av en vekselvirkning mellom erfaringsbasert og teoribasert undervisning. Herunder en gjennomgang av erfaringer fra praksis knyttet til relevant fagdidaktisk teori.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU og egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Fagdidaktisk oppgave (denne kan legges til generell yrkesdidaktikk)
  • Oppgave i tilpasset opplæring
  • Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk

  • Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  
  • Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
  • Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
  • Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           
  • Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
  • Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for yrkesdidaktikk:

  • Hilde Hiim og Else Hippe 2006: Praksisveiledning i lærerutdanningen.Universitetsforlaget.
  • Einar M skaalvik og Sidsel Skaalvik 2005: Skolen som læringsarena. Universitetsforlaget
  • David Johnson, Roger Johnson, Edythe Holubec Johnson 1994: "Som hånd i hanske": en praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
  • Litteratur/kilder om elevvurdering kommer i tillegg.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:59