LPFDSPE06 Spesialpedagogikk (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i spesialpedagogikk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng spesialpedagogikk. (Det kan også være aktuelt for studenter med 30 stp i kombinasjon med selve PPU - utdanningen som også gir spesialpedagogisk kompetanse).

Undervisningssemester

Seks dager i løpet av studieåret.

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Spesialundervisningens historikk og idegrunnlag
  • Spesialpedagogikkens anvendelse i skole og opplæring
  • Læreplaner, individuelle opplæringsplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Tilpasset opplæring i forhold til mangfoldet av elever med funksjonsvansker
  • Elevvurdering – særskilt tilrettelegging og behov

Undervisnings- og læringsformer

Spesialpedagogisk didaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av praktiske aktiviteter. Selvstudium forutsettes.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Selvstendig undervisningsarbeid og tilrettelegging for ulike elever med funksjonsvansker
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Oppgave om tilpasset opplæring
  • Deltakelse på mikroundervisning

Tidspunkt for de forskjellige punktene vil framkomme av årsplanen i emnet.

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se genrell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for fagdidaktikk i spesialpedagogikk:

Dale og Wærness, 2004:Differensiering og tilpasset opplæring i grunnopplæringen, kap 4. Cappelen.

Ekeberg, Torill Rønsen og Holmberg, Jorun Buli 2002: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Tano-Aschehoug

Engelsen, Brit Ulstrup 2006: Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor?
Gyldendal akademisk

Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget 

Ogden, Terje 2004: Kvalitetskolen. Gyldendal Akademisk

Ogden og Rygvold 2008: Innføring i spesialpedagogikk, spesielle kapitler. Gyldendal Akademisk

Veiledning for spesialundervisning i grunnskolen og videregående opplæring (2204):
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf

Læreplaner Kunnskapsløftet
http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103

Opplæringsloven m/ forskrifter, oppdatert versjon:
http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html

www.elevsiden.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:58