LPFDSAM06 Samfunnsfag (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng pr fagenhet (se nedenfor) og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i samfunnsfag.

Dersom kandidaten tar flere av samfunnsfagsenhetene vil omfanget være 15 15 studiepoeng.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 stp i alle eller ett av samfunnsfagene: samfunnslære, historie, geografi eller samfunnskunnskap (statsvitenskap).

Undervisningssemester

6 hele dager i løpet av studieåret (evt. 6 6 hele dager i løpet av studieåret for ettfagsstudenter). I tillegg kommer 6 dager i samarbeid mellom fagdidaktikk og pedagogikk.

Innhold

Følgende hovedtemaer inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Tilpasset opplæring, kjønnsforskjeller
  • Elevvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Samfunnsfagsdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av praktiske aktiviteter. Selvstudium forutsettes.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU og egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Studentinstruksjon
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Tilpasset opplæring (I ett av fagene i fagdidaktikk)
  • Deltakelse på mikroundervisning (I ett av fagene i fagdidaktikk)

Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen i studieenheten.

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se genrell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal


Spesifikt for fagdidaktikk i samfunnsfagene:

Samfunnsfag

Kjetil Børhaug, A-B Fenner & L. Aase: Fagenes begrunnelser, Fagbokforlaget 2005. Del 3 og 4 (s. 155 – 254)

Rolf Mikkelsen og Per Jarle Sætre (red): Geografididaktikk for klasserommet, Høyskoleforlaget 2005 (s. 127 – 194)

Theo Koritzinsky : Samfunnskunnskap – fagdidaktisk innføring, Universitetsforlaget, Oslo 2006, 2. utgave (s. 13 – 250)

Karin Taube: Mappevurdering, undervisningsstrategi og vurderingsredskap, Tano Aschehoug, 2000 (s.11 – 82)

Kompendium (70 sider):       

Arthur Costa: The Vision

Ibid:     Mediating the Metacognitive

Robert Marzano: A New Taxonomy of Educational Objectives                            

Nilssen Fossland: Konstruktivisme I klasserommet

Lars Monsen: Kunnskapsskolen - trenger vi den?

Nicola Bright and David Leat:   Towards a new professionalism

David Leat and David Kinniment: Learn to debrief

Ronald Nolet: Teaching thinking in Social Science and Geography

Historie

Erik Lund: Historiedidaktikk. En handbook for studenter og lærere. Universitetsforlaget 2006 (2. Utgave) Hele boka er pensum

Geografi

Steinar Wennervold: Uten geografi er du fortapt… Geografi fagdidaktikk. HiØ. LU avd. Kompendium 100 sider, 2008.

Steinar Wennervold: Geografimetodikk HiØ, LU avd. Kompendium, ca 75 sider, 2008.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:58