LPFDKH06 Kunst og Håndverk/formgiving (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i kunst og håndverk/formgiving.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For studenter som har undervisningskompetanse i faget. Minimum 60 studiepoeng innen billedkunstområdet.

Undervisningssemester

6 dager lagt med jevnlige mellomrom gjennom studieåret.

Innhold

Følgende hovedemner inngår:

  • Fagets vitenskaplige historie og idégrunnlag
  • Forholdet mellom den profesjonelle kunstinstitusjonens faglighet og skolefagets innhold
  • Billedkunstfaglige forskningsprosesser
  • Læreplananalyse
  • Utforming og igangsetting av kreative prosesser
  • Kreativitets- og flowteori
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper i faget
  • Læremidler og IKT i faget
  • Prosess- og produktvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Studiet vil bestå av en vekselvirkning mellom erfaringsbasert og teoribasert undervisning, herunder en gjennomgang av erfaringer fra praksis knyttet til relevant fagdidaktisk teori.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Oppgave om tilpasset opplæring (dersom dette er 2. faget)
  • Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4.                                

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget.

Spesifikt for fagdidaktikk i kunst & håndverk:

Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk – hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget (s. 14-272) 

Johannessen, Aggi Folgerø (2003): Grunnbok i bildeskaping med kunstnere i modernismen og samtidskunsten som forbilder. Bergen: Fagbokforlaget 

Paulsen, Brit (1996): Billedkunst og kunnskap. Oslo: Cappelen Akademisk forlag (s. 15 – 82) 

Samuelsen, Arne Marius (2003): Formidling av kunst til barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget 

Halvorsen, Else Marie (2007): Kunstfaglig og pedagogisk FoU. Nærhet. Distanse. Dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Austring B og Sørensen :Æstetik og læring Grunnbok om estetiske læreprosesser  Hans Reitzels forlag København 2006

Endringer kan forekomme.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:57