LPFDFR06 Fremmedspråk (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i fremmedspråk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng i engelsk, fransk, spansk eller tysk.

Undervisningssemester

6 hele dager i løpet av studieåret.

Innhold

Sammen med emnet Pedagogikk, gir fremmedspråkdidaktikk og fagdidaktikk i engelsk og fremmedspråk en helhetlig kompetanse for å kunne undervise i engelsk og fremmedspråk på de aktuelle trinn i grunnskole og videregående skole og veilede elever i deres språkutvikling.

Følgende temaer vil bli dekket:

  • Forståelse av gjeldende læreplaner og de føringene planene gir for opplæring i engelsk og fremmedspråk, innsikt i nasjonal strategiplan for opplæringen i engelsk og fremmedspråk og forståelse av didaktikk
  • Teorier og prinsipper for opplæring i engelsk og fremmedspråk
  • Forståelse av tilpasset opplæring knyttet til engelsk og fremmedspråk
  • Planlegging og gjennomføring av og refleksjon over egen undervisning
  • Eksempler på ulike metoder, undervisningsformer og organisering av undervisningen
  • Interkulturell forståelse og bruk av autentisk litteratur i språkopplæringen
  • Opplæring i engelsk og fremmedspråk for minoritetsspråklige elever
  • Opplæring i engelsk knyttet til yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole
  • Evalueringsformer, evalueringskriterier og nasjonale prøver
  • Vurdering og bruk av læreverk, IKT og andre læremidler som verktøy i språkopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over to semestre og er en integrert del av Praktisk-pedagogisk utdanning.

Undervisningen i emnet gis dels som klasseromsundervisning, dels i grupper og dels som individuell veiledning i tilknytning til obligatoriske oppgaver i studiet. Fagplanen forutsetter at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform.

Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning hos faglærere.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Se generell del av studieplan for PPU.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte, aktiv deltakelse på gitte oppgaver og arbeidskrav
  • Fagdidaktisk oppgave (kan skrives på målspråket)
  • Oppgave om tilpasset opplæring
  • Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Fremmedspråkdidaktikk:

Lightbown, Patsy M. and Nina Spada: How Languages are Learned, 2003, Oxford University Press, ISBN 0-19-437000-3

Tornberg, Ulrika: Språkdidaktikk, 2000, Forlaget Fag og Kultur,  ISBN 82-11-00452-6 Kunnskapsløftet, Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Utdannings og Forskningsdepartementet

Språk åpner dører, Strategiplan, Utdannings og Forskningsdepartementet

Engelsk fagdidaktikk:

Drew, Ion and Bjørn Sørheim: English Teaching Strategies, Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, 2004, Det Norske Samlaget, ISBN 82-521-6362-9

Harmer, Jeremy: The Practice of English Language Teaching, 2001, Longman, ISBN 0-582-40385-5

Korsvold, Anne Karin: Engelsk i 10 C, 2000, Universitetsforlaget, ISBN 82-518-3934-3

Scrivener, Jim: Learning Teaching , 2005, Macmillan, ISBN 1-4050-1399-0

Tysk fagdidaktikk:

Henvisning til artikler og annen faglitteratur vil bli gjort av faglærer

Fransk fagdidaktikk:

Henvisning til artikler og annen faglitteratur vil bli gjort av faglærer

Spansk fagdidaktikk:

Henvisning til artikler og annen faglitteratur vil bli gjort av faglærer

Til oppslag:

Bakke, Bjørn og Ninian Miller: IKT – også DET. En prakstisk ped@gogisk IKT-bok med hovedvekt på språkundervisning, 2000, NKS-forlaget, ISBN 82-508-2009-6

Barton, James and Angelo Collins: Portfolio Assessment, 1997, Dale Seymour Publications, ISBN 0-201-49387-X

Felles litteratur med pedagogikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Ellis, Rod: Second Language Acquisition, 2000, Oxford University Press, ISBN 0-19-437212-X

Grellet, Francoise: Writing for Advanced Learners of English, 1999, Cambridge University Press, ISBN 0521, 47971-1

Harmer, Jeremy: How to Teach English, 1998, Longman, ISBN 0-582-29796-6

Ibsen, Elisabeth and Signe Mari Wiland: Encounters with Literature, 2000, Høyskoleforlaget, ISBN 82-7634-270-1

Kelly, Gerald: how to Teach Pronunciation, 2000, Longman, (series editor: Jeremy Harmer), ISBN 0-582-42975-7

Larsen-Freeman: From Grammar to Grammaring, 2003, Newbury house Teacher Development, ISBN 083846675-3

Simensen, Aud Marit: Teaching a foreign language, Principles and procedures, 2007, Fagbokforlaget

Teller, Dede and Peta Gray: how to Use the Internet in ELT, 2000, (series editor: Jeremy Harmer), Longman, ISBN 0-582-33931-6

Thornby, Scott: How to teach Vocabulary, 2002, Longman, (series editor: Jeremy Harmer), ISBN 0-582-42966-8

Williams, Marion and Robert L. Burden: Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press, ISBN 0-521-49880-5

Aase, Laila (red.): Fagenes begrunnelser.  Fagbokforlaget. ISBN 82-450-0339-5

Det tas forbehold om endringer av leselisten.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:56