LPFDDR06 Drama/teater (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i dramafag.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng i dramafag.

Undervisningssemester

Seks hele dager i løpet av studieåret. I tillegg seks dager fellesopplegg mellom pedagogikk og fagdidaktikk  - eller etter eget oppsett ved færre enn 5 studenter.

Innhold

  • Dramafagets egenart, begrunnelse og læreplan
  • Dramafagsdidaktikk – ulike tradisjoner
  • Drama – språk og kultur i en skolesammenheng
  • Arbeidsmåter i faget
  • Oppgaver og vurdering av elevarbeid og evaluering
  • Undervisningsplanlegging og tilrettelegging av lærestoff (læreressurser)
  • Tilpasset opplæring
  • Refleksjoner rundt erfaringer fra praksis
  • Læremidler og IKT i faget

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen legges opp som en veksling mellom forelesninger/samtale, diskusjoner i grupper og i plenum, gruppearbeider og ulike dramaframføringer.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU og egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Studentinstruksjon, gjerne i forbindelse med mikroundervisning
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Oppgave i tilpasset opplæring i faget (i ett av de fagene studenten har)

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplanen for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for fagdidaktikk:

Kunngjøres ved studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:56