LFHPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Mette Røe Nyhus
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår i førskolelærerutdanningen, heltid.
Innhold
Emnet består av to hovedtemaer:
Tema 1: Små barn i barnehagen
- Små barn som medskapere av identiteter
- Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
- Små barn som medskapere av kunnskap
Tema 2: Små barns barndom i Norge
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i 2. studieår, heltid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav skal være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen:
- Bestått barnehagepraksis og deltakelse på praksisseminar. Praksis godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding
- Individuell praktisk-teoretisk fagtekst. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
- Deltakelse på 3 seminarer (tidspunkt fremkommer av semesterplanen)
- Planlegging, deltakelse og etterarbeid i Arenaer for utforskning (tidspunkt fremkommer av semesterplanen)
- godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette. Dersom studenten ikke får godkjent arbeidskravet "Arena for utforskning", må studenten ta det på nytt året etter.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i ca. 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent prosjektarbeid (Arenaer for utforskning). Intern og ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Studentgrupper som stryker eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2010
Barnehagefolk nr. 1 (2010): Forskning om de yngste. Oslo: Pedagogisk forum.
Greve, Anne (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum.
Johannesen, N. (2005): En-to-tre, småbarna er med. I Arneberg, P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo.
Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm.
Johansson, E. (2002): Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum.
Kolle, Tonje, Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2010): Pedagogisk Dokumentasjon –inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. (kap 2 og 7).
Løkken, G. (2004): Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Sandvik, N. (2006): Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Korsvold, Tora (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget (237-253).
Åberg, A. og Lenz Taguchi, H. (2006): Lyttende pedagogikk. Universitetsforlaget, Oslo. Del 2.