LFHPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:  

Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver

  • Profesjonskunnskap
  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Førskolelærerrollen
  • Oppdragelse
  • Omsorg
  • Praksisforberedelse

Barn - lek og læring

  • Teoretiske perspektiv på lek og læring
  • Lek, utforskning og læring
  • Medvirkning, kommunikasjon og samspill

Sosialisering

  • Sosialiseringsteori
  • Barnehagen som kulturarena
  • Kjønnsroller
  • Inkluderende fellesskap og mangfold

Overgang barnehage - skole

  • Samarbeid og overgang barnehage - skole
  • Skolens formål og verdigrunnlag
  • Læring
  • Yrkesrollen
  • Praksisforberedelse

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis


Emnet Pedagogikk, del 1, knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret og praksisperioden i 1. trinn grunnskole i vårsemesteret, 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltatt på seminar om skriving av fagtekst i pedagogikk (høst) 
  2. Fagtekst i basisgruppe om tema lek. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding i gruppe (høst).
  3. Praksisforberedelser med gjennomgang av Plan for praksis knyttet til barnehage og skole
  4. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
  5. Individuell fagtekst fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  6. Tverrfaglig prosjekt knyttet til barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer.
  7. Gjennomføre barnehageutvekslingsperiode. Godkjennes av studieleder
  8. Deltatt på 4 seminarer (nærmere beskrivelse i semesterplanen).
  9. Bestått småskolepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  10. Tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksis). Skolepraksis må være bestått for å kunne delta i skoleprosjektet.

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010

Med forbehold om endringer

Askland, L. (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk. (Kap. 1, 2, 4, 6, 7, 8)

Askland, L og Rossholt, N. (2009): Kjønnsdiskurser i barnehagen.  Mening, makt, medvirkning. Fagbokforlaget. (omfang ikke fastsatt)

Bae, B. (1996): Det interessante i det alminnelige. En artikkelsamling. Pedagogisk forum. (Kap. 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10)

Bae, B. (2006): Å se barn som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Artikkel. Kunnskapsdepartementet

Birkeland, Å. og Carson, N. (2004): Veiledning for førskolelærere. Høyskoleforlaget. Kap. 3

Foss, E. (2003): Med omsorgsansvar og makt som utfordring i barnehagen. Artikkel. Barnehagefolk nr. 2

Gulbrandsen L.M. (red.) (2006): Oppvekst og psykologisk utvikling – innføring i psykologiske perspektiver. Universitetsforlaget. Kap. 8. og 9

Hangaard Rasmussen, T. (1996): Orden og kaos. Forsythia. (Hele boka)

Johansson, E. og Samuelsson P, I.: (2009): Å lære er nesten som å leke. Fagbokforlaget. (kap. 1 – 5)

Kvello, Ø. (red.) (2010): Barnas barnehage 2 – barn i utvikling. Gyldendal Akademiske. Kap. 10 Mangfold og inkludering. Molander B.

Kolle, T., Larsen, A.S. og Ulla, B. (2010).  Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjon til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget. (kap. 2 – 7)

Larsen, A.S. (2009): Barns rett til medvirkning – en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Artikkel. Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1

Kvello Ø. (red.) (2010): Barnas barnehage – målsettinger, føringer og rammer for barnehagen 1.  Kap. 15; Overgang barnehage og skole. Aukland S.

Lillemyr, O. F. (2004): Lek, opplevelse, læring i barnehage og skole. Universitetsforlaget (2.utgave), (kap. 2 – 4, 9, 11, 13, 14 - 16)

Moser, T. og Røthle, M. (2007): Ny rammeplan – ny barnehagepedagogikk. Universitetsforlaget. Del 2; Barn som medskapere av fellesskapet i barnehagen. Tholin, K.

Moser T. og Røthle M (red.) (2007): Ny rammeplan – ny barnehagepedagogikk. Universitetsforlaget. Del 2. Kap.; Å bygge bro mellom barnehage og skole. Alvestad M. og Berge A.

Møller J. og Sundli L. (red) (2007): Læringsplakaten, skolens samfunnskontrakt. Høyskoleforlaget Oslo. Kap. 5; Læringsstrategier og kritisk tenkning i teori og praksis. Postholm M.B.

Nordin-Hultman, E. (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. (Del III). Pedagogisk Forum.

Rasmussen, J. (1986): En jungel av muligheter – samspill og kommunikasjon i barnehagen. Universitetsforlaget (omfang ikke fastsatt – kommer senere)

Rugtvedt L. (2007): Overgang barnehage til skole – en nøkkel til livslang læring. Artikkel/tale 31.07.

Rugtvedt L. (2007): Hovedforventninger på barnehage- og utdanningsområdet. Artikkel/tale 08.05.

Solhjell B.V. (2008): Fordi dei fortjenar det. Artikkel 06.06.

Solhjell B.V. (2008): Forventningar ved skulestart. Artikkel (VG) 18.08.

Solli, A. (red.) (2009): Den skrivende førskolelærer – om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. Del III

Taguchi  L. H. og Åberg, A. (2006): Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget (del 1)

Tiller, T. (2006): Aksjonslæring – forskende partnerskap i skolen. Motoren i det nye læringsløftet. Høyskoleforlaget. 2. utgave. (kap. 2)

Tholin, R. K. (2008): Yrkesetikk for førskolelærere. Fagbokforlaget (kap. 2, 3, 4)

Aasebø, T. S. og Melhuus E. C. (2005): rom for barn – rom for kunnskap. Kap. 4 Vennskap blant jevnaldrende.


Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:

  • Temahefte om barns medvirkning
  • Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet
  • Temahefte om menn i barnehagen
  • Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
  • Temahefte om samisk kultur i barnehagen

Styringsdokumenter og lovverk:

  • Lov om barnehager (2006)
  • Rammeplan for barnehager (2006)
  • Stortingsmelding nr. 41: Kvalitet i barnehagen (2008 – 2009)
  • Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæring. (Opplæringslova). Kap. 1. og 5.
  • Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006).  Kompetansemål for 2.trinn.
  • Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole (2008).
  • Kunnskapsdepartementet; En veileder
  • Kvalitet i barnehagen – Samarbeid og sammenhenge mellom barnehage og skole. (2008-2009)
  • Stortingsmelding nr. 41

Kompendium; innhold med forbehold om endringer.
(Kan kjøpes i bokhandelen ved studiestart og før vårsemesteret)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:55