LFHMAT07 Matematikk (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Odd Tore Kaufmann
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Emnet har følgende hovedtema:

  • Fagdidaktikk
  • Tall og bruk av tall
  • Geometri og måling
  • Logikk og problemløsning

Undervisnings- og læringsformer

Matematikk tilegnes i hovedsak gjennom aktivitet og refleksjon. Dette er viktig for kunnskapene, ferdighetene og holdningene som studentene får. Matematikkemnet vil bestå av forelesninger og arbeid i mindre grupper. Det vil bli lagt vekt på problemorientert tilnærming og studentaktiviteter slik som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving.

Det kreves at studentene tilegner seg deler av stoffet ved eget arbeid. Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Det gis tilbud om opplæring.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærarutdanningen. Det gis både barnehagepraksis og skolepraksis dette studieåret.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Innlevering av mappeoppgaver: I løpet av studieåret gis inntil 6 mappearbeid (beskrives nærmere i semesterplanen). Mappen må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Innleveringsfrist for hvert arbeid fremkommer i semesterplanen. Studenten kan medbringe mappen som hjelpemiddel til skriftlig eksamen.
  2. Matematikkaktivitet med barn: studentgruppe planlegger, gjennomfører og etterarbeider en matematikkoppgave med en gruppe barn i barnehage. Etterarbeidet for studentgruppene består av et refleksjonsnotat som skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer innen angitte frister (medio april) for at studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen 4 timer. Tillatte hjelpemidler: Godkjente mappearbeid (oppbevares hos faglærer og blir utdelt på eksamensdagen) og kalkulator.

Eksamensbesvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2010


Jahr, Einar et al (2006): Matematikk i barnehagen. Sebu Forlag. Oslo

Solem, I. & Reikerås, E. (2001): Det matematiske barnet. Caspar Forlag. Bergen

Temaheftet Antall, rom og form: 
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20om%20antall%20rom%20og%20form.pdf

Barnehageheftet Matematikk for små - inspirasjon for store
http://www.caspar.no/tangenten/barnehageheftet.pdf 

Johnsen-Høines, Marit (1998): Kap 3 Teoribakgrunn i Begynneropplæringen (kopieres og deles ut)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:54