LFHKRNA208 Kropp og natur. Del 2 (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet krever at studenten har gjennomført og bestått emnet Fysisk fostring og miljølære (10 stp), Kropp og natur, del 1 (10 stp) eller tilsvarende utdanning.

Undervisningssemester

Undervisningen går over høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått:

Læringsmiljø
- natur som pedagogisk arena
- kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- ulike årstider som pedagogisk ressurs
- aktiviteter i sal
- aktiviteter i vann/basseng

Faktakunnskap
- arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- basal hjerte- og lungeredning (HLR)
- fysiologi, miljø og barn i natur
- tilpassing til barns ulike kompetanse
- barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling
- observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse

Praktisk kunnskap
- naturlekeplass for en årstid med et tverrfaglig innhold
- tilpasning av aktiviteter for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne

Undervisnings- og læringsformer

Det blir gitt undervisning på mange ulike former som kan være, men ikke avgrenset til; praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervisning inne og ute, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

 

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieløpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.

 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har arbeidskrav som må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette.

  1. Deltakelse på praktisk undervisning (krav om minimum 80% frammøte)
  2. Praktisk gjennomføring av naturlekeplassprosjekt m/rapport (høst)
  3. Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
  4. Aktiv deltakelse på barn i sal prosjekt m/rapport (vår)
  5. Artskunnskapsprøve
  6. Hjerte-lunge-redning, HLR (høst/vår)

Se semesterplan for nærmere presisering av hva som inngår i arbeidskravene.
Til arbeidskravene nr. 2-4 gis det skriftlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis det tilbakemelding med utfyllende kommentarer. Til arbeidskrav nr. 5 og 6 gis det muntlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent.

Eksamen

Praktisk/muntlig eksamen
Gruppeeksamen med en praktisk-metodisk og en muntlig komponent. Varighet ca. 30 minutter pr. gruppe. 

Didaktisk skjema med utfyllende faglig/pedagogisk begrunnelse/refleksjon, maks 2 sider, leveres til sensorene på eksamensdagen, før praktisk-metodisk eksamen.

  • Praktisk-metodisk komponent: Gruppegjennomføring av et faglig/pedagogisk tverrfaglig opplegg med barn eller studenter. Varighet ca. 20 minutter pr. gruppe
  • Muntlig komponent: Etter gjennomføring av praktisk-metodisk opplegg, stiller sensorene spørsmål om gjennomføringen og didaktisk skjema med faglig/pedagogiske begrunnelser/refleksjoner. Varighet ca. 10 minutter pr. gruppe. 

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor. Studentene får individuell karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Studenter som stryker eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 27.06.09

 

Bagøien og Storli: Lag en naturlekeplass. Gyldendal, 2002

 

Loftesnes: På naturlekeplassen. Sæbu Forlag, 1998

 

Moen, Ellen/ Jacobsen Kjersti Berggraf: Skritt for skritt, Vett og viten 2007

 

Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget, 2006 (fra 1. trinn)

 

Wedøe, Leif: Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole. Cappelen akademiske forlag 2005

 

Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 1, 2001 (fra 1. trinn)

 

 

Støttelitteratur
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2 (fra 1. trinn)

 

Madsen, Ørjan og Per Irgens: Slik lærer du å svømme. Bodine Forlag, 2005

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:54