LFHKRNA107 Kropp og natur. Del 1 (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Espen Braaten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltidsutdanningen.Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.
Innhold
Følgende tema blir gjennomgått:
Læringsmiljø
- Natur som pedagogisk arena
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen.
- Ulike årstider som pedagogisk ressurs
Faktakunnskap
- Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Barns totale utvikling (fysisk, motorisk, psykisk og sosial)
- Fysiologi, helse og ernæring
- Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
Undervisnings- og læringsformer
Det blir gitt undervising på mange ulike måter som blant annet: gruppearbeid, storyline, uteundervisning, praktiske øvelser, forelesninger og selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktivitet i barnas hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse på praktisk undervisning (krav om 80% fremmøte)
- Deltakelse på to ekskursjoner (høst);
Tema for tur 1: sopp, mat&helse, lekaktiviteter
Tema for tur 2: naturløype - Godkjent mappe (høst/vår)
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette. Til arbeidskrav nr. 3 gis det skriftlig tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer. Ingen hjelpemidler. Eksamen foregår i vårsemesteret.
Intern og ekstern sensurering. Gradert karakter A-F, der A er høyeste karakter og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010
Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, 2001
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996
Fysisk fostring:
Moen, Ellen/ Jacobsen Kjersti Berggraf: Skritt for skritt, Vett og viten 2007
Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget, 2006
Utdelt materiale fra lærer
Kompendium:
*Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
*Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
*Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
*Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.
Kunnskapsdepartementet:
Rammeplan for barnehager 2006.
Temaheftet om barns medvirkning.
Temahefte om natur og miljø.
Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 2
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Rasmussen Torben Hangaard: Orden og kaos (s. 57-88)
Eventuelt kompendier fra lærer