LFHKRNA107 Kropp og natur. Del 1 (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Espen Braaten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltidsutdanningen.

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende tema blir gjennomgått:

Læringsmiljø

  • Natur som pedagogisk arena
  • Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen.
  • Ulike årstider som pedagogisk ressurs

Faktakunnskap

  • Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
  • Barns totale utvikling (fysisk, motorisk, psykisk og sosial)
  • Fysiologi, helse og ernæring
  • Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
  • Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
  • Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima

Undervisnings- og læringsformer

Det blir gitt undervising på mange ulike måter som blant annet: gruppearbeid, storyline, uteundervisning, praktiske øvelser, forelesninger og selvstudium.

Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

 

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktivitet i barnas hverdag. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse på praktisk undervisning (krav om 80% fremmøte)
  2. Deltakelse på to ekskursjoner (høst);
    Tema for tur 1: sopp, mat&helse, lekaktiviteter
    Tema for tur 2: naturløype
  3. Godkjent mappe (høst/vår)

Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette. Til arbeidskrav nr. 3 gis det skriftlig tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent. 

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer. Ingen hjelpemidler. Eksamen foregår i vårsemesteret.

Intern og ekstern sensurering. Gradert karakter A-F, der A er høyeste karakter og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått. 

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010

Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, 2001
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996

Fysisk fostring:
Moen, Ellen/ Jacobsen Kjersti Berggraf: Skritt for skritt, Vett og viten 2007
Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget, 2006
Utdelt materiale fra lærer

Kompendium:
*Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
*Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
*Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
*Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.


Kunnskapsdepartementet:
Rammeplan for barnehager 2006.
Temaheftet om barns medvirkning.
Temahefte om natur og miljø.

Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 2
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Rasmussen Torben Hangaard: Orden og kaos (s. 57-88)
Eventuelt kompendier fra lærer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:54