LFDSAM07 Samfunnsfag (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen i førskolelærerstudiet, deltid.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 1. studieår.

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
  • Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
  • Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
  • Innsikt i førskolelærerollen som profesjon 
  • Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
Generelt blir det lagt vekt på å trekke inn et sammenliknende perspektiv, på denne måten blir et internasjonalt perspektiv integrert i faginnholdet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier.  IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av Internett.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
  2. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
  3. Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
  4. Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen tillatte hjelpemidler.

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010

Tre bøker og ett kompendium er pensum. Det kan oppstå mindre endringer i forbindelse med artiklene som kopieres i kompendiet. Hovedboka En bok om oppvekst av Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Slåtten er å få kjøpt etter juli 2010. Grunnen er at den kommer i en 3. utgave i løpet av juli 2010. Det er denne nyredigerte boka som er pensum. Til sammen er det ca 950 sider i pensumlitteratur. [1]

Bok 1: (Hovedbok): Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Slåtten (seneste utgave som kommer ut i juli 2010 er pensum): En bok om oppvekst: Samfunnsfag for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget.  (hele boka er pensum) (ca 330 sider)

Bok 2: Geir Hyrve og Svein Ole Sataøen: "Samfunnsfag i førskoleutdanningen", Universitetsforlaget (2006) (hele boka er pensum) (ca 240 sider)

Bok 3: Kari Hoås Moen (2006): "Styring og samarbeid i barnehagesektoren" (seneste utgave). Universitetsforlaget. (hele boka er pensum) (ca 230 sider)

Kompendium: Utvalgte artikler kopieres opp i et kompendium og er å få kjøpt i bokhandelen Index på Remmen ved studiestart. Bokhandelen ligger i samme lokaler som kafeteriaen. Kompendiet har ca 150 sider. Følgende artikler vil bli trykket opp i løpet av juli (med forbehold om endringer av noen av artiklene!):

Blom, Ida (2005, 2007). Brudd og kontinuitet: Fra 1950 til årtusenskiftet.  I: Ida Blom & Sølv Sogner, red. Med kjønnsperspektiv på norsk historie. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

Blom, Ida (2005). Familiemødre og samfunnsmødre? I: Blom et al. Kvinner i den vestlige verden fra år 1500 til i dag. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

Brochmann, Grete (2002). Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet. I: Brochmann, Grete, Tordis Borchgrevink, Jon Rogstad. Sand i maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk

Ellingsæter, Anne Lise og Lars Gulbrandsen (2003). Barnehagen- fra selektivt til universelt velferdsgode. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 24/2003. Oslo: Allkopi GCS

Ellingsæter, Anne Lise og Arnlaug Leira (2004). Innledning: Velferdsstaten og familien. I: Ellingsæter, Anne Lise og Arnlaug Leira, red. Velferdsstaten og familien – Utfordringer og dilemmaer. Oslo: Gyldendal Akademisk

Kjelstadli, Knut (2008). Det sammensatte Norge. I: Sammensatte samfunn: Innvandring og inkludering. Oslo: Pax Forlag

Stang Dahl, Tove (1994). Barn som privat og offentlig eiendom. I: Tove Stang Dahl. Pene piker haiker ikke. Artikler om kvinnerett, strafferett og velferdsstat. Oslo: Universitetsforlaget

Anbefalt litteratur:

Trenger ikke å kjøpes. Kan lånes på biblioteket. Brukes som bakgrunns- og fordypningslitteratur i forbindelse med f. eks. oppgaveskriving:

Ivar Frønes og Lise Kjølsrød (red.) (2005): "Det norske samfunn". Gyldendal Akademisk



[1] Tommelfingerregel: 1 studiepoeng tilsvarer ca 70 sider. Altså: 15 SP x 70 = ca 1050 sider. Dette er en grov mal. Det tas hensyn til vanskelighetsgrad i de ulike bøkene og artiklene (jfr. Kari Spernes og Tonje Kolstad, FU-seminaret 17. juni 2010).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:53