LFDRLE09 Religion, livssyn og etikk (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltid.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

RLE består av religioner, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, ekskursjoner, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 2. studiår deltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Fagdidaktisk tema om høytidsmarkering. Veiledning. Gruppearbeid. Muntlig presentasjon og innlevering i Fronter.
  2. Besøk til ett trossamfunn i basisgruppe. Veiledning. Muntlig gruppepresentasjon og innlevering i Fronter.
  3. Deltakelse på alle undervisnings- og oppgaveseminarer

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få én mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Skriftlig eksamen 4 timer.

Sluttvurdering består av en individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer, der studentene kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og  kortsvarsoppgaver. Tillatte hjelepmidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.

Eksamensoppgavene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er stryk.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20.06.2010

 

Børresen, B & Malmhester, B (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, kap.1 (s.14-16) og kap.4 (46-72)

Eidhamar, Levi Geir og Paul Leer-Salvesen (2008, 3.utgave): Nesten som deg selv. Barn og etikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Eidhamar, Levi Geir (2002): Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006). Kunnskapsdepartementet. kap 1.1, 1.2, 1.3 (s.8-12) og kap.3.5 (s.39-40)

Rhedding-Jones, J., H. Nordli, J. Tanveer (red) (2010): Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget. Utdrag

Sødal, Helje Kringlebotn (2009, 4.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions - og Livssynsorientering. 1999. Bind 1. Kristendommen og Islam.
Nasjonalt Læremiddelsenter.
Hadsjar og Ismail blir forlatt s. 198-99;
Byggingen av Kabaen s. 199-200
Ibrahim settes på prøve s. 202-03
Åpenbaringene begynner, Opplevelsen på Hira fjellet s. 228- 229
Khadidjas reaksjon s. 229-30
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:53