LFDPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, deltid.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

Emnet består av to hovedtemaer:

Tema 1: Små barn i barnehagen

  • Små barn som medskapere av identiteter
  • Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
  • Små barn som medskapere av kunnskap

Tema 2: Små barns barndom i Norge

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i 2. studieår, heltid og deltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende alle arbeidskrav skal være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen: 

  1. Bestått barnehagepraksis og deltakelse på praksisseminar. Praksis godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding. Deltakelse på praksisseminar godkjennes av faglærer.
  2. Individuell praktisk-teoretisk fagtekst godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding.
  3. Planlegging, deltakelse og etterarbeid i Arenaer for utforskning (tidspunkt fremkommer av semesterplanen)
     - godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding.

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun én mulighet for å rette opp dette. Dersom studenten ikke får godkjent arbeidskravet "Arena for utforskning", må studenten ta det på nytt året etter.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i ca. 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent prosjektarbeid (Arena for utforskning).

Intern og ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2010


Barnehagefolk nr. 1 (2010): Forskning om de yngste. Oslo: Pedagogisk forum.

Greve, Anne (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum.

Johannesen, N. (2005): En-to-tre, småbarna er med. I Arneberg, P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo.

Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm.

Johansson, E. (2002): Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum.

Kolle, Tonje, Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2010): Pedagogisk Dokumentasjon –inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. (kap 2 og 7).

Løkken, G. (2004): Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Sandvik, N. (2006): Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Korsvold, Tora (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget (237-253).

Åberg, A. og Lenz Taguchi, H. (2006): Lyttende pedagogikk. Universitetsforlaget, Oslo. Del 2.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:53