LFDKRNA07 Kropp og natur (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Jan Ingar I. Båtvik
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltid.
Undervisningssemester
2. studieår, høst- og vårsemesteret.Innhold
Følgende temaer blir gjennomgått:
Læringsmiljø
- Natur som pedagogisk arena
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- Aktiviteter i sal
- Aktiviteter i vann/basseng
- Ulike årstider som pedagogisk ressurs
Faktakunnskap
- Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Kunnskap om barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling
- Basal hjerte- og lungeredning
- Helse og ernæring
- Innsikt i observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse
- Tilpassing til barns ulike kompetanse
- Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
- Fysiologi, miljø og barn i natur
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
Praktisk kunnskap
- Kunne organisere og sette opp plan for en naturlekeplass for to årstider
- Kunne planlegge og gjennomføre to dager for barn i barnehagen på naturlekeplassen knyttet til høst og vår
- Kunne tilrettelegge og tilpasse aktivitet for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne
Undervisnings- og læringsformer
Det blir gitt undervisning på mange ulike former som kan være, men ikke avgrenset til: praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervising ute og inne, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieforløpet i førskolelærarutdanningen. Gjennom praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Emnet har arbeidskrav som må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette:
- Deltakelse på praktisk undervisning/ekskursjoner m/rapporter (krav om minimum 80% frammøte)
- Praktisk gjennomføring av minimum ett naturleikeplassprosjekt m/rapport (det kan bli stilt krav om gjennomføring av to prosjekter, avhengig av størrelse på prosjekter i aktuelt studieår, nærmere beskjed blir gitt av faglærer)
- Individuell mappe, objektsamling (høst/vår)
- Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
- Aktiv deltakelse i Barn i sal m/rapport (vår)
- Presentasjon av naturleikeplassprosjekt i plenum (vår)
- Aktiv deltakelse i vanntilvenningskurs (vår/høst)
- Hjerte - lunge - redning, HLR (vår)
Til arbeidskravene 1-6 gis det skriftlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis det tilbakemelding med utfyllende kommentarer. Til arbeidskravene 7-8 gis det muntlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesteret. Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensurering. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Fysisk fostring:
Rammeplan for barnehagen
Moen, Ellen/ Jacobsen Kjersti Berggraf: Skritt for skritt, Vett og viten 2007
Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget, 2006
Utdelt materiale fra lærer
Slik lærer du å svømme, Ørjan Madsen og Per Irgens, Bodine Forlag, 2005
Lag en naturlekeplass, Bagøien og Storli, Gylendal, 2002
På naturlekeplassen, Loftesnes, Sæbu Forlag, 1998
Naturfag med miljølære:
Rammeplan for barnehagen
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barna 1, 2001
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2
Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Selvvalgt flora
Eventuelt kompendier fra lærer