LFAPTP209 Pedagogikk 2: Små barn, prosjektarbeid og arenaer for utforskning (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Undervisningen foregår primært på Bakkenteigen, Høgskolen i Vestfold, og på Remmen, Høgskolen i Østfold. I tillegg kan noe av undervisningen foregå i Moss.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studenten har gjennomført emnet Pedagogikk 1 (10 studiepoeng), i 1. semester.

Undervisningssemester

Emnet går over to semestre, høst 2010 og vår 2011.

Innhold

Emnet utgjør 15 studiepoeng hvorav 5 studiepoeng ligger i studiets 2. semester og 10 studiepoeng ligger i studiets 3. semester.

Innholdet i emnet består av følgende temaer:

  • Observasjon, dokumentasjon og etikk
  • Barns medvirkning
  • Barnehagedidaktikk
  • Ledelse gjennom prosjektarbeid
  • De yngste barna
  • Identitet og kulturelt mangfold

Undervisnings- og læringsformer

Det blir gitt undervisning i emnet på samlinger på de to høgskolene og i barnehagesamlinger. Det vil være én samling med pedagogikk i 2. semester og tre - fire samlinger med pedagogikk i 3. semester. I tillegg vil det være fire samlinger i studentgruppe i barnehage, hvor studentene skal arbeide med konkrete problemstillinger knyttet inn mot de aktuelle temaene i emnet. Studentene møtes gruppevis også uten faglærer og jobber med emnets temaer som ramme for arbeidet.

Omfang av pedagogikkundervisningen på samlingene kommer frem av semesterplanen.
Studiet er basert på samlinger med undervsining, samlinger i barnehage med veiledning, selvstudium og gruppestudier. Mye av studentarbeidet, veiledningen og innleveringer vil være basert på bruk av internett og læringsplattformen, Fronter.

Det vil ikke bli gitt undervisning i hele pensum. Den enkelte student har selv ansvar for å komme gjennom pensumlitteraturen. Det vil bli gitt leseanbefalinger før hver samling. Mellom samlingene arbeider studentene på egen arbeidsplass med oppgaver knyttet til ulike tema.

Praksis

Fire uker veiledet praksis i 2. semester og fire uker veiledet praksis i 3. semester. Innhold i praksisperiodene fremkommer av Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene må få godkjent følgende arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen

1.d elta på samlinger i semesteret

2. levere tre skriftlige mapper, hvorav èn mappe i 2. semester og to mapper i 3. semester

3. muntlige fremlegg

4. presentere eget pedagogisk arbeid for andre studenter og dele erfaringer 

Godkjenning av arbeidskrav nr. 1 krever 80% tilstedeværelse.
Arbeidskrav nr. 2 samles i en arbeidsmappe.

Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten én mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Emnet har individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: (bestemmes høst 2010)

Intern sensur etter gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og E svakeste ståkarakter. F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av emnet.

Litteratur

Det skal totalt være ca. 1020 sider pensumlitteratur i pedagogikk.

Observasjon, dokumentasjon og etikk

Dahlberg, G., Moss, P. og Pence, A. (2002) Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 3, 5 og 7.

Fennefoss, A.T. og Jansen, K.E. (2008) Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolkning og analyse. Bergen: Fagbokforlaget.

Kolle, T., Larsen, AS. og Ulla, B. (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget.

Rötle, M. (2006) "Dokumentasjonens mange ansikter". I: Plan og praksis: bakgrunnsstoff for den utdanningspolitiske debatten på Utdanningsforbundets landsmøte 2006. Utdanningsforbundet: 18-25.

Barns medvirkning og barnehagedidaktikk

Gunnestad, A. (2006) Didaktikk for førskolelærere. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2.

Løkken, G (2007) Barnehagepedagogikk og dannelse. I Ny rammeplan, ny barnehagepedagogikk? Moser og Rötle red. Oslo: Universitetsforlaget, s. 119-132.

Winger, N. (2008) Kvalitet, medvirkning og etikk. Barnehagefolk nr.2. Pedagogisk forum, s. 17-25.

Østrem, S. (2007) Hva betyr "det tredje" for barnet som subjekt? I Barnehagefolk. Skriftserie nr.1. Pedagogisk forum, s. 12-27.

Åberg, A. og Lenz-Taguchi, H. (2006) Lyttende pedagogikk, etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget, del III.

Ledelse gjennom prosjektarbeid med barn - Arenaer for utforskning

Jansen, T.T. (2008) Å arbeide mot det ukjente: Prosjektarbeid med barn i barnehagens faglige virksomhet. I T.Moser og M.Pettersvold (red) En verden av muligheter: Fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9.

Odegard, N. og Rossholt, N. (2008) Barna i byen: Former i Brevik. I T.Moser og M.Pettersvold (red) En verden av muligheter: Fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 7.

De yngste barna i barnehagen

Greve, A. (2009) Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen. I Nordisk Barnehageforskning. Vol 2. nr.2

Haugen, S., Løkken, G. og Rötle, M. (red) (2005) Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen. Kap. 1, 2, 7 og 10.

Johannessen, N. og Sandvik, N. (2008) Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm (104 sider)

Identitet og kulturelt mangfold

Becher, A.A. (2008) Er kultur(forskjeller) noe å tenke på? mangfoldet blant foreldre kan bli en berikelse. I Barnehagefolk. Skriftserie nr.4. Pedagogisk forum, s. 26-29.

Winger, N. (1994) Om identitetsforhandlinger og selvforvaltning i det moderne samfunnet. I Aasen og Haugaløkken (1994). Bærekraftig pedagogikk. Oslo: adNotam Gyldendal, s. 23-38.

Gjervan, M., Andersen, C. og Bleka, M. (2006) Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Cappelen.

Hylland Eriksen, T. (2001) Identitet. I T. Hylland Eriksen (red) Flerkulturell forståelse. Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider).

Verden i barnehagen (2004) Særtrykk av Barnehagefolk. Pedagogisk forum.

 

 

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:46:45