LFADRA09 Drama (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Det meste av undervisningen foregår på Bakkenteigen, Høgskolen i Vestfold.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Undervisningssemester

Det undervises i emnet i høstsemesteret 2010

Innhold

Studiets hovedtema, Dramafaglig egenutvikling og drama- og teaterpedagogisk arbeid med barn, omfatter følgende undertemaer:

  • Drama som kunstfag: sammenhengen mellom lek, teater og pedagogikk
  • Improvisasjon i lek og teater
  • Innføring i og utprøving av ulike drama- og teaterpedagogiske metoder og konvensjoner.
  • Førskolelæreren som dramapedagog: planlegge, lede, gjennomføre og vurdere drama-/teaterpedagogisk arbeid med barn i barnehagen.
  • Teater/dramatiske spill for barn: se, utvikle, spille, analysere og vurdere teaterforestillinger for barn.

Undervisnings- og læringsformer

Det blir tre ukesamlinger på campus samt to samlinger i barnehagen (nærmere beskrevet i semesterplanen). Samlingene vil inneholde både teori og praktisk arbeid med drama/teater knyttet til egne ferdigheter i faget. Arbeidsformen vil veksle mellom forelesninger, praktisk utprøving, framlegg og visninger, utprøving med barn, gruppearbeid, veiledning og eventuelt ekskursjoner.

Det faglige innholdet i samlingene fremkommer i semesterplanen.

Det forventes stor grad av egenaktivitet knyttet til temaer det arbeides med, spesielt mellom samlingene og i barnehagene. Det forutsettes at barnehagene studentene er knyttet til anvendes aktivt i studiet og i praktisering av faget på ulike måter.

Teaterbesøk og eventuelt ekskursjoner er obligatoriske og bekostes av studenten selv. Evt. ekskursjoner vil fortrinnsvis bli lagt til dagtid, mens teaterbesøk oftest foregår på kveldstid.

Praksis

Studentene får arbeidsoppgaver i form av observasjon, planlegging og gjennomføring og vurdering av drama/teaterfaglige aktiviteter i et helhetsperspektiv i barnehagens hverdag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen i drama, må studentene

  • Delta i all organisert undervisning (herunder også teaterbesøk og eventuelt ekskursjoner), prosjektarbeid og veiledning.
    Krav til fremmøte er minimum 80 %.
  • Levere to skriftlige oppgaver og visninger som skal godkjennes av faglærer

Eksamen

Praktisk eksamen - varighet: 3 dager
Eksamensformen er praktisk utøvende gruppeeksamen med påfølgende muntlig høring i gruppe, inkl individuelle faglige spørsmål.

Vurderingen foretas av to interne sensorer. Det gis en individuell gradert karakter etter skalaen A til F, der A er best og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av emnet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 01.07.2010
(
Med forbehold om endringer)

All litteratur er felles/obligatorisk, og utgjør ca 700 sider

Heggstad, Kari Mjaaland (1998): Syv veier til drama. Fagbokforlaget (250s)

Guss, Faith Gabrielle (1997): Lekens drama. Kolon 1997 nr.8, Høgskolen i Oslo (100s)

Lindquist, Gunilla (1997): Lekens muligheter. adNotam Gyldendal (176s)

Kompendium/artikler (ca. 100s)

Felles litteratur med forming:
Os, Ellen (2004): Under tre år? Mener dere under tre? Under tre? Klangfugl - kunst for de minste. Rapport fra et prosjekt som beveger seg under den kulturelle lavalder. Hio-rapport 2004 nr. 6 (75s)

Emneansvarlig for emnet Drama:

Hege Hansson

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:51