LA20SPM308 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i mastergradsstudiet i spesialpedagogikk.
Undervisningssemester
Høst
Innhold
Emnet er delt inn i fem områder
1) Sosiale og emosjonelle vansker i et historisk og teoretisk perspektiv
2) Barnehagen og skolens læringsmiljø i relasjon til konfliktskapende og konfliktbearbeidende virksomhet
3) Forebyggende og problemløsende arbeid i forhold barn og unge i konflikt (kartlegging, analyse, vurdering, tidlig intervensjon))
4) Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Relasjons- rådgivings og innovasjonsperspektiv i arbeid med barn og unge i konflikt
5) Nevrologisk relaterte vansker og psykiske lidelser
Undervisnings- og læringsformer
Veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i basisgrupper (dokumentert ved logg fra basisgruppearbeidet).
- Skrive en bokomtale (1 - 2 sider).
- Muntlig presentasjon i seminar av en valgt problemstilling fra emnet.
Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen gjennomført som hjemmeeksamen. På bakgrunn av gitt tema 3 uker før innleveringsfrist skal studenten skrive en faglig artikkel på inntil 12 sider (4500ord +/- 10 %), inkludert forside og litteraturliste.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor F betyr "ikke bestått".
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 18.08.2010
Med forbehold om endringer. Endelig kjernelitteratur foreligger ved semesterstart.
Artikler merket * vil bli trykket opp i kompendium som vil foreligge ved studiestart.
________________________________________
Andresen, R. (red) (2000). Fellesskap og sammenhenger: yrkeshjelpere i grupper, nettverk, organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk. (del 1, del 3, del 4, ca 200 sider)
Arnesen, A-L.(2004). Det pedagogiske nærvær. Inkludering i møte med elevmangfold. Oslo: Abstrakt forlag. (kapittel 3 – 8 ca 200 sider)
*Arnesen, A-L. (2003). De ”sårbare” barna og de ”farlige kategoriene". I: Befring, E. (red) Sosiale og emosjonelle vansker hos barn – problemer utfordringer og muligheter. Barn i Norge 2003. Årsrapport om barn og unges psykiske helse. Organisasjonen Voksne for barn, 51 – 59 (9 sider).
* Arnesen, A-L og Solli, K-A (2009). Spesialpedagogikk i barnehagen. Første Steg 3/2009, 36 – 38.
Befring, E. (2008). Forebygging. I: Befring, E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.7 (21 sider)
Befring, E. (2008). Sosiale og emosjonelle vansker. I: Befring, E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.16 (19 sider)
*Befring, E. (2010). Barnevernet i historisk lys. I: Befring, E., Frønes, I & Sørlie, M-A. (red). Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal Akademisk. side 15 – 30.
*Berg, K. (2009). Utsatte elevers skolekarriere: Forhandlinger om identitetsbeskrivelse. FoU i praksis 3 (2), 65 – 79.
*Cole, T. (2005). Emotional and Behaviour Difficulties: An historical perspective. I: Clough, P. med flere (red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications. (12 sider)
*Dodge, K. (1991). The structure and function of reactive and proactive agression. I: Pepler, D. and Rubin, K. (red) The Development and treatment of childhood aggression. Lawrence Erlbaum Publishers. (12 sider)
*Frønes, I.(2008). Sosial kompetanse, samfunnsutvikling og sosialisering. Barn nr.1 2008:9 – 25.
* Egger, H.L. and Angold, A. (2006). Common emotional and behaviour disorders in preschool children: presentation, nosology and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry 47: 3/4 (2006) pp 313 – 337.
Iglum, L.R. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen – om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: Gyldendal Akademisk (ca 300 sider).
*Kearney, C.A. (2007). Forms and functions of school refusal behavior in youth: an empirical analysis of absenteeism severity. Journal of Child Psychology and Psychiatry 48:1 (2007) pp 53 – 61.
*Killen, K. (2008). Omsorgssvikt og barnemishandling. I: Kvello, Ø. (red). Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 445 – 470.
Lund, I. (2004). Hun sitter jo bare der. Om innagerende atferd hos barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 100 sider)
Mathiesen, K.S., Karevold, E og Knudsen, A.K. (2009). Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge. Oslo: Folkehelseinstituttet. (60 sider)
Nordahl, T. med flere (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 2 – 7, ca 250 sider)
Ogden, T. (2009) Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. (kapittel 5 – 7, 110 sider)
Overland, T (2007). Skolen og de utfordrende elevene. Om forebygging og reduksjon av problematferd. Bergen: Fagbokforlaget. (del 2, 150 sider)
*Overland, T. (2009). Forebygging og skoleskulk. Publisert på nettsiden forebygging.no
* Solli, K-A (2010). Introduksjon til tema sosiale og emosjonelle vansker.
*Thomas, G. (2005). What do we mean by ”EDB”. I: Clough, P. med flere (red).Handbook of Emotional & Behavioural difficulties.London: Sage Publications. (20 sider)
*Visser, J. (2005). Working with children and young people with social, emotional and behaviour difficulties: What makes what work, works? I: Clough, P. med flere (red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications (15 sider)
Supplerende litteratur
Borge, I.H. (red). (2007). Resiliens i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Drugli, M.B. (2008). Atferdsvansker hos barn: evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Helgeland, I. M. (2009). Ungdom i alvorlig trøbbel. Veier til forandring. Oslo: Universitetsforlaget.
Iglum Rønhovde, L. (2010). - og noen går det trill rundt for!: om hjernen, tenåringer og pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kunnskapsdepartementet (2009), NOU (2009:18). Rett til læring (Midtlyngutvalget). Oslo: Forfatteren.
Pihl, J.(2010). Etnisk mangfold i skolen. Det sakkyndige blikket. 2. utgave Oslo: Universitetsforlaget.
Riber, J. (2008). Forstått og forstyrret. Om systemisk og narrativ pedagogikk. Oslo: Abstrakt forlag.
Roland, E. (2007). Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? Oslo: Universitetsforlaget.
Skårderud, F., Haugsgjerd, S., Stänicke, E. (2009). Psykiatriboken. Sinn – kropp – samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Solli, K-A. (1993). Elever i konflikt. Samspillsbrudd og atferdsproblemer i skolen. Oslo: Gyldendal akademiske.