LU102KHV07 Kunst og visuell kommunikasjon (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Bodil A. Gusgaard
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Kunst og håndverk, årsstudium (60 stp) og i studieenheten Kunst og håndverk 1 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter fullført emnet Kunst og arkitektur fra antikken til modernismen (KHV 101).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Emnet består av veksling mellom møte med kunst og formkultur, utøvere og miljøer, teoretiske studier, eget estetisk skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon. Gjennom studiet skal studenten utvikle egen form- og uttrykksevne gjennom bevisst bruk av estetiske virkemidler, samt utvikle evnen til å lede barn og unge i estetisk skapende arbeid med ulike materialer.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, demonstrasjoner, felt- og studiereiser, litteraturstudier,

lage utstillinger, individuelt estetisk skapende arbeid i ulike materialer/teknikker, organisert gruppearbeid, tema- / prosjektarbeid og veiledning. Bruk av IKT.

 

Underveis i studiet skal studentene produsere obligatoriske oppgaver til en eksamensmappe som senere skal vurderes i forbindelse med muntlig eksamen.

Praksis

Se pkt om forholdet mellom teori og praksis i studieplanen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen: 

  1. Godkjent frammøte til undervisning og en studiereise. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste, som signeres av studenten. Listen gis til fagansvarlig lærer for studiet
  2. Gjennomført og godkjent oppgave i kunstformidling innen angitt frist i semesterplanen. Studentene analyserer skriftlig arbeidet til en kunstner som utgangspunkt for eget skapende arbeid.

Eksamen

Studentene får tilbakemelding underveis i studiet i forbindelse med utarbeidelse av obligatoriske oppgaver til en eksamensmappe. Det skal utføres individuelle estetisk, skapende arbeider, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg, knyttet til emnets fagområde, i samsvar med semesterplanen. Oppgavene blir imidlertid ikke vurdert før de er formelt innlevert som eksamensmappe innen angitt frist.

 

Eksamensform

 

  1. Mappeeksamen - leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av emnets obligatoriske estetisk skapende arbeider. Se semesterplan for detaljert beskrivelse
  2. Individuell muntlig eksamen - varighet ca 25 minutter - med utgangspunkt i presentasjon og vurdering av emnets estetisk skapende produksjonsarbeid, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg fra eksamensmappen. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur, samt øvrig lærestoff gjennom studieåret.

 

Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av intern og ekstern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering av måloppnåelse i studentens produksjonsarbeider og kunnskap i teoretisk fagstoff.

 

Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

 

Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres 1 gang.

Litteratur

1. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.

 

2. Danbolt, Gunnar (2002): Blikk for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt forlag 

 

3. Engelstad, Arne (2000): Interart. Gjennom epokene med litteratur, bildekunst og musikk. Bergen: Fagbokforlaget. (Ikke Litteratur- og Musikkavsnittene!) 

 

4. Glambek, Ingeborg (2001): Om kunst de siste 200 år. Oslo: Skolebokforlaget (s. 9-169). 

 

5. Gympel, Jan (2005): Arkitekturens historie. Fra oldtiden til i dag. Oslo: Spektrum

 

6. Haabesland, & Vavik (2000): Kunst og håndverk - hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget

 

7. Samuelsen, Arne Marius (2003): Formidling av kunst til barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget

 

8. Johannessen, Aggi Folgerø (2003): Grunnbok i bildeskaping med kunstnere i modernismen og samtidskunsten som forbilder. Bergen: Fagbokforlaget

 

9. Juell, E. Nordskog, T-J. (2006): Å løpe mot stjernene: om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagbokforlaget 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:47