LU102IKS08 IKS102: Didaktiske tilnærminger i flerkulturell barnehage og skole (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Kari Iren Spernes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på didaktikk.

Sentrale temaer i dette emnet vil være:

  • Synliggjøring av mangfold i barnehage og skole
  • Holdningsskapende arbeid i barnehage og skole
  • Religionsforståelse i en barnehage-/skolekontekst
  • Samarbeid med kollegaer og foreldre
  • Læringsteoretiske tilnærminger
  • Metodiske utfordringer i ulike samlinger/fag
  • Andrespråksinnlæring
  • Lesing og skriving på andrespråket
  • Læreplanen i "Grunnleggende norsk for språklige minoriteter" og "Morsmål for språklige minoriteter"

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.

Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.

Praksis

Obligatorisk praksis for førskolelærerstudentene med en varighet på 5 uker inkludert barnehageutvekslingsprosjektet, Grenseløse Uker. Andre studenter har ingen obligatorisk praksis knyttet til dette emnet, men det legges opp til at studentene hospiterer i barnehager og skoler i løpet av denne perioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse i obligatoriske seminarer
  2. En gruppeoppgave hvor studentene skal analysere læremidler med fokus på flerkulturelle barnehager eller skoler. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa
  3. Fagtekst som bygger på observasjoner i barnehage eller skole. Omfang 2000 ord
  4. Presentasjon av en skjønnlitterær bok som er relevant for studiet

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet 20 - 30 minutter pr. student. Eksamen vil bli vurdert av intern og ekstern sensor etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

 

Litteratur

(*) Kompendium


Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan 2006: Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 5 - 8 75 s.

Andreassen Aslaug Becher 2006: Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 2 og 3, 37 s.

Bøyesen, L. 2006: Flerkulturell pedagogikk - perspektiver og praksis. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør - innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget 13 s (*)

Karlsen og Nordgren 2004: Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever - et spørsmål om pedagogisk, didaktisk og metodisk veivalg? I: Spesialpedagogikk nr. 1, 2004 8 s. (*)

Aasen, J. 2003: Flerkulturell pedagogikk - en innføring.  Vallseth: Opplandske Bokforlag.  Kap. 5 -7 66 s.

Samfunnsfag:
Hylland, T & T.A. Sørheim 2003: Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal kap. 1 - 7.

KRL:
Sødal, Helje K.21. Barn med ulik tro. Møte med livssynsmangfoldet i skole og barnehage. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Del 2: Islam, ss. 57-79, Del 3: Noen felles utfordringer, ss.187-218

Del 4: Undervisning om ulike trostradisjoner, ss. 219-252, (90s totalt).

Kompendium om samisk barneoppdragelse og samisk religion (ca 50 s.)

Norsk:
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen, Universitetsforlaget, s 43-85 og s 209-239

Wold, Astri Heen 2005: "Utvikling av ordforråd" i Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademisk Forlag, 2. opplag, s. 97-124

Berggren og Tenfjord 1999: Andrespråkslæring. Oslo: Gyldendal. s 15-28, 113-134, 169-200, 229-262

Kulbrandstad 2003: Lesing i utvikling. Oslo: Fagbokforlaget, s. 145-235

Selj m.fl. 2004: Med språklige minoriteter i klassen, Oslo: Cappelen, s. 125 - 150

Offentlige dokumenter (Emne 101 og 102)
Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende offentlige dokumenter:

Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæringi praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582

Kunnskapsdepartementet (2007): Læreplaner i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsplanen. http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2759

NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-0211/hov013-bn.html

St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-0411/dok-bn.html

St.meld. nr. 21 (1999-21) Menneskeverdet i sentrum http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html

St.meld. nr. 15 (21-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. - Om statelig politikk overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-0413/ved001-bn.html

St.meld. nr 17 (21-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-0415/hov011-bn.html

St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html


Selvvalgt litteratur:
En skjønnlitterær roman med tema som er relevant for studiet (godkjennes av faglærer).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:47