LU102IKS08 IKS102: Didaktiske tilnærminger i flerkulturell barnehage og skole (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Kari Iren Spernes
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng).Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på didaktikk.
Sentrale temaer i dette emnet vil være:
- Synliggjøring av mangfold i barnehage og skole
- Holdningsskapende arbeid i barnehage og skole
- Religionsforståelse i en barnehage-/skolekontekst
- Samarbeid med kollegaer og foreldre
- Læringsteoretiske tilnærminger
- Metodiske utfordringer i ulike samlinger/fag
- Andrespråksinnlæring
- Lesing og skriving på andrespråket
- Læreplanen i "Grunnleggende norsk for språklige minoriteter" og "Morsmål for språklige minoriteter"
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.
Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.
Praksis
Obligatorisk praksis for førskolelærerstudentene med en varighet på 5 uker inkludert barnehageutvekslingsprosjektet, Grenseløse Uker. Andre studenter har ingen obligatorisk praksis knyttet til dette emnet, men det legges opp til at studentene hospiterer i barnehager og skoler i løpet av denne perioden.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i obligatoriske seminarer
- En gruppeoppgave hvor studentene skal analysere læremidler med fokus på flerkulturelle barnehager eller skoler. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa
- Fagtekst som bygger på observasjoner i barnehage eller skole. Omfang 2000 ord
- Presentasjon av en skjønnlitterær bok som er relevant for studiet
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet 20 - 30 minutter pr. student. Eksamen vil bli vurdert av intern og ekstern sensor etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Litteratur
(*) Kompendium
Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan 2006: Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 5 - 8 75 s.
Andreassen Aslaug Becher 2006: Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 2 og 3, 37 s.
Bøyesen, L. 2006: Flerkulturell pedagogikk - perspektiver og praksis. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør - innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget 13 s (*)
Karlsen og Nordgren 2004: Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever - et spørsmål om pedagogisk, didaktisk og metodisk veivalg? I: Spesialpedagogikk nr. 1, 2004 8 s. (*)
Aasen, J. 2003: Flerkulturell pedagogikk - en innføring. Vallseth: Opplandske Bokforlag. Kap. 5 -7 66 s.
Samfunnsfag:
Hylland, T & T.A. Sørheim 2003: Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal kap. 1 - 7.
KRL:
Sødal, Helje K.21. Barn med ulik tro. Møte med livssynsmangfoldet i skole og barnehage. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Del 2: Islam, ss. 57-79, Del 3: Noen felles utfordringer, ss.187-218
Del 4: Undervisning om ulike trostradisjoner, ss. 219-252, (90s totalt).
Kompendium om samisk barneoppdragelse og samisk religion (ca 50 s.)
Norsk:
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen, Universitetsforlaget, s 43-85 og s 209-239
Wold, Astri Heen 2005: "Utvikling av ordforråd" i Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademisk Forlag, 2. opplag, s. 97-124
Berggren og Tenfjord 1999: Andrespråkslæring. Oslo: Gyldendal. s 15-28, 113-134, 169-200, 229-262
Kulbrandstad 2003: Lesing i utvikling. Oslo: Fagbokforlaget, s. 145-235
Selj m.fl. 2004: Med språklige minoriteter i klassen, Oslo: Cappelen, s. 125 - 150
Offentlige dokumenter (Emne 101 og 102)
Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende offentlige dokumenter:
Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæringi praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582
Kunnskapsdepartementet (2007): Læreplaner i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsplanen. http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2759
NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-0211/hov013-bn.html
St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-0411/dok-bn.html
St.meld. nr. 21 (1999-21) Menneskeverdet i sentrum http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html
St.meld. nr. 15 (21-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. - Om statelig politikk overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-0413/ved001-bn.html
St.meld. nr 17 (21-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-0415/hov011-bn.html
St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html
Selvvalgt litteratur:
En skjønnlitterær roman med tema som er relevant for studiet (godkjennes av faglærer).