LFDPTP307 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltidsutdanningen.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført Pedagogikk; del 1; Barn og barndom i barnehage og skole og del 2; Småbarnspedagogikk. 

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i 5 studiepoeng av emnet i 2. studieår, og i 15 studiepoeng av emnet i 3. studieår, høst- og vårsemesteret.

Innhold

Ledelse

  • Planlegging - pedagogisk dokumentasjon og vurdering
  • Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
  • Livslang læring i organisasjoner
  • Profesjonskunnskap
  • Veiledning

Inkludering og tilpasset opplæring

  • Samarbeid med offentlig instanser
  • Barnevern

 

Flerkulturell pedagogikk

  • Foreldresamarbeid
  • Språk, kultur og identitet

Småskolepedagogikk

  • Yrkesrollen
  • Læring

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emne tre på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Emnet er knyttet til praksis i vårsemesteret: 3 uker ordinær praksis i barnehage og 3 uker utviklingsarbeid i praksis. I sistnevnte periode jobber studentene med en utviklingsoppgave og får veiledning av øvingslærer fra praksisbarnehagen. Emnet er i tillegg knyttet til 3 uker skolepraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema
  • Godkjent fagtekst knyttet til praksis (individuelt arbeid). Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
  • Muntlig basisgruppeframlegg knyttet til tema som framkommer av semesterplanen. Godkjennes av faglærer. Muntlig tilbakemelding.
  • Individuell fagtekst knyttet til tema som framkommer i semesterplanen. Respons fra medstudenter. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
  • Bestått småskolepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding
  • I etterkant av skolepraksis vil det bli gjennomført et tverrfaglig prosjekt som er knyttet til skolepraksis. Dette skal godkjennes av basisgruppeveileder

Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

Praksisutviklingsprosjekt; bygger på 6 ukers praksis i barnehage og har form som en fagtekst etter gjeldende retningslinjer for fagtekst gitt av faglærer. Fagteksten vil ikke bli vurdert av faglærer før innlevering. Fagteksten skal være på 8 A4-sider. Det benyttes intern og ekstern sensor.

Karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste ståkarakter. F er ikke bestått.

 

Ny/utsatt eksamen: Avbrutt eller ikke bestått praksis medfører at studenten ikke kan levere fagteksten. Ikke bestått praksis vil medføre at alle 7 ukene må bli tatt på nytt, uansett årsak til fravær. Ny eller ikke bestått fagtekst kan leveres til avtalt tidspunkt i neste evalueringsperiode under forutsetning av at studenten har hatt 2 timers veiledning med faglærer. 
 

Litteratur

Med forbehold om endringer

Aasland, M. W.: "-Si Det Til Noen-": En Bok Om Seksuelle Overgrep Mot Barn Og Unge., Kristiansand.

Bae, B. 1996: Det interessante i det alminnelige: en artikkelsamling, Pedagogisk forum, Oslo.

Bae, B. & Kunnskapsdepartementet: Temahefte om barns medvirkning. Oslo.

Børresen, M. B. 2005: Veiledning i barnehage og skole: vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforl., Vallset.

Claussen, C. J., Gamst, K., Langballe, Å & Sagbakken, A. 2001: Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling, Sebu forl., Oslo.

Eik, Liv Torun, Lisbeth Karlsen og Trine Solstad. 2007: Lekende læring og lærende lek i en endret skole. Pedlex.

Gjøsund, P. & Huseby, R. 2000: Alle inkludert: spesialpedagogikk for lærerutdanning, NKS-forl., Oslo.

Grythe, J. & Midtsundstad, J. H. 2002: Foreldresamarbeid i barnehagen: muligheter og begrensninger - idealer og realiteter, Høyskoleforl., Kristiansand.

Helle, Lars. 2005: Småskolelæreren. Universitetsforlaget.

Langslet, G. J. 2002: LØFT for ledere: løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer, Gyldendal akademisk, Oslo.

Nordin-Hultman, E.: Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo.

Sjøvik, P. 2007: En barnehage for alle: spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2. utg edn, Universitetsforl., Oslo.

Skogen, E., Haugen, R., Lundestad, M. & Slåtten, M.V. 2005: Å Være Leder i Barnehagen, Fagbokforl., Bergen.

Wahlström, K. 2004: Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, Oslo.

Pensum i flerkulturell pedagogikk, artikler og temahefter kommer i tillegg.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:47