LF203LED Ledelse 203 med fokus på pedagogisk utviklingsarbeid (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet krever bestått Ledelse 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende. Emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.

Undervisningssemester

Undervisning i emnet foregår i vårsemesteret.

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

- prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng
- kvalitet i pedagogisk arbeid, kvalitetsutvikling og kvalitetssikringssystemer
- etikk
- vitenskapsmetode
- utviklingsarbeid knyttet til profesjonen og til studentenes egen utvikling og individuelle utvikling som leder

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innhold, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gruppepresentasjon av studentenes utviklingsarbeid. Varighet: 45 min. pr. gruppe.
Presentasjonen må være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Eksamen består av at studentene leverer en individuell fagrapport fra utviklingsarbeidet innen fastsatt frist.

Rapporten skal ha et omfang på 5-6 sider og inneholde plan for utviklingsarbeidet, empiri, teori og metode.

 

Interne og eksterne sensorer vurderer rapporten.

 

Det settes karakter etter skalaen A - F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er stryk.

Litteratur

Norsk Pedagogisk tidsskrift - forum for pedagogikk og fagdidaktikk Med forskerblikk på lærerprofesjonen nr. 1/2004

Fuglestad O.L. Pedagogiske prosessar - Empiri- teoi - metode 150 s. Fagbokforlaget 1997. ISBN 82-7674-242-4

Thagaard, T. 2006: Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-875-9

Kompendiet om prosjektarbeid. Dette kan kjøpes i bokhandelen.

I tillegg til obligatorisk litteratur legges det opp ca. 150 sider valgfri litteratur. Litteraturen leveres fagansvarlige til godkjenning etter avtale.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:46