LA203MAT Matematikk 203: Didaktikk (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Marianne Maugesten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i studiet Matematikk 2 påbyggingsstudium (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Didaktisk teori handler om hvordan mennesker utvikler, lærer, kommuniserer og bruker matematisk kunnskap. Didaktikk omfatter vurdering og refleksjon over praksis og over egen læring. Til didaktikken hører også å foreta stoffutvalg, utforme oppgaver og legge til rette for ulike aktivitetsformer og stimulere til refleksjon og begrepsutvikling. Studentene skal i løpet av studiet bli kjent med didaktisk forskning innenfor de matematikkfaglige temaene i de andre emnene. Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave der de har 200 sider selvvalgt pensum innen matematikkdidaktikk.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstudium, diskusjoner og prosjektarbeid. Alle studenter får tilbud om minst to veiledninger i løpet av prosjektarbeidet.
Praksis
Se 'Forholdet mellom teori og praksis' i studieplan for Matematikk 2, påbyggingsstudium.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen, må studenten ha levert prosjektarbeid innen fastsatt tid og fått dette godkjent. Prosjektet har en arbeidsmengde tilsvarende 5 stp. Prosjektet skal ha matematikk-didaktisk innhold og defineres i samarbeid med faglærer som også veileder i prosjektet. I prosjektarbeidet er det krav om 200 sider selvvalgt pensum.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, vil studenten få mer veiledning og anledning til å levere arbeidskravet 1 gang til.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen som tar utgangspunkt i prosjektarbeidet. Varighet: Ca. 30 minutter. Studenten skal redegjøre for sine refleksjoner rundt arbeidet med prosjektet og svare på spørsmål knyttet til pensumstoffet. Eksamen er i slutten av undervisningssemesteret og vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Det brukes bokstavkarakterer der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.Litteratur
Botten, G. (1999): Meningsfylt matematikk. Caspar
Streitlien, Wiik og Brekke: Tanker om matematikkfaget hos elever og lærere. Læringssenteret
Gjone, G.: Veiledning til funksjoner. Læringssenteret
Brekke, Grønmo og Rosen: Veiledning til algebra. Læringssenteret
Gjone og Nortvedt: Veiledning til geometri. Læringssenteret
Brekke, G.: Veiledning til tall og tallregning. Læringssenteret
Artikkelsamling som deles ut