LU15SAMG07 Geografi (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Steinar Wennevold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i årsstudiet i samfunnsfag.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Innhold

Innholdet i og arbeidet med emnet geografi er samordnet med arbeidet i emnet Fagdidaktikk.

Lærestoff som behandler sammenhengene mellom naturforhold og samfunnsforhold er sentralt i geografi. Derfor vil det bli arbeidet med emner fra naturgeografi og fra samfunnsgeografi og sammenhengene mellom de to delene av faget vil bli vektlagt. Natur- og samfunnsprosessers forløp og geografiske mønster vil bli studert både tematisk og regionalt. Det legges vekt på å utvikle evne til å forstå og bruke kart og andre sentrale hjelpemidler i geografifaget. Forståelse for at fenomener skifter utseende og betydning alt etter hvilket betraktningsnivå som anlegges, er et særlig viktig mål for geografistudiet.

Eksempler på emner som blir vektlagt i ulikt omfang, er

-          kartanalyse og kartbruk
-          vær og klima
-          geologi og geomorfologi
-          nærings- og ressursgeografi
-          befolknings- og bosettingsgeografi
-          bygeografi
-          utviklingsgeografi
-          geografisk regionstudium

Undervisnings- og læringsformer

Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål.  Fra høgskolens side tilrettelegges timeplan­lagte forelesninger, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.

Praksis

Se studieplanens generell del.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Det skal avtales og gjennomføres minst én veiledningstime i tilknytning til arbeidet med geografi. I samtalen skal det behandles både faglige spørsmål og forhold som har med studieprogresjon å gjøre.

2. Fire ekskursjoner er obligatoriske i geografi, alle som heldagsekskursjoner, og studentene skal levere ekskursjonsrapport:

I høstsemesteret blir det arrangert en ekskursjon i Halden-området og en til Indre Østfold
I vårsemesteret blir det arrangert en ekskursjon til Hvaler og en langs Raet.

Ekskursjonene forgår ved leid buss. Kostnadene dekkes ved studentbetaling og hver ekskursjon vil i 2008/2009 koste om lag NOK 200 per student.

3. Det kreves obligatorisk deltakelse på kartkurset i geografi. (Ca. 15 timer )

Arbeidskravene må være utført innen fastsatt frist og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

For allmennlærerstudenter, se også 'Forholdet mellom teori og praksis' i studieplanen.

Eksamen

Sluttvurderingen består av to deleksamener:

Del 1: hjemmeoppgave i fagdidaktikk (teller 25% av karakteren på emnet). Oppgaven skal skrives over et oppgitt faglig eller faglig-didaktisk tema. Omfang, formale krav, frister for levering og vurderingskriterier for oppgaven kunngjøres under innføringsseminaret ved studiestart. Intern sensur

Del 2: muntlig eksamen med varighet ca. 30 minutter (teller 75% av karakteren på emnet). Ekstern sensur.

Del 1 må være bestått før del 2 kan avlegges. Ved ”ikke bestått” på del 2, er det kun denne delen som må avlegges på nytt ved ny/utsatt eksamen.

Det gis graderte karakterer på alle eksamener, etter skalaen A – F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.

 

Litteratur

Pensum, med forbehold om endringer: 

Kartanalyse og kartbruk:

Nystad, Jens Fredrik og Hans Solerød (1997): Samfunnsgeografi. Gyldendal undervisning, Oslo, Kapittel 1. Kart og statistikk, side 11 - 37, 26 sider.

 

Vær og klima:

 

Wennevold, Steinar (1994): Vær og klima. Innføring for geografidelen av samfunnsfaget.

Hlh-Skrifter 1992 - 4. 2. utgave, Halden. 108 sider

 

Wennevold, Steinar (2007): Praktiske klimaøvelser. Halden, Høgskolen i Østfold. 30 sider.

Geologi og geomorfologi: 

Klemsdal, Tormod (2002): Landformene i Østfold. Natur i Østfold 21(1/2): 7-31, 25 sider.

 

Sulebak, Jan R. (2007): Landformer og prosesser. en innføring i naturgeografiske tema. Bergen, Fagbokforlaget. 391 sider.

 

Nærings- og ressursgeografi og Befolknings- og bosettingsgeografi:

Solerød, Hans (2003) Mennesker og ressurser. Gyldendal akademisk, Oslo, Kapittel 1 - 6, side 11 - 226, i alt 225 sider.  

Solerød, Hans (1997) Samfunnsgeografi, Gyldendal undervisning, Oslo Kapittel 2 Regioner og regionalisering, side 38 - 60, 23 sider.Kapittel 5 Økonomisk aktivitet, side 168 - 238, 71 sider. 

 

NOU 2004: 2 Effekter og effektivitet. Kapittel 3 Regional utvikling 27 sider.

 

Utviklingsgeografi:

Solerød, Hans (2003) Mennesker og ressurser, Gyldendal akademisk, Oslo, Kapittel 7 - 9, side 227 - 329, i alt 103 sider.   

Regionstudium Kina: Veeck, G et al. (2007) China's Geography: Globalization and the Dynamics of Political, Economic and Social Change. Lanham (MD), Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Kapittel 1-2, 4-5 og 7-10, i alt 205 sider  

Naughton, B. (2007) The Chinese Economy. Transitions and Growth. Cambridge MA, The MIT Press, Kapittel 6-8 og 16, i alt 96 sider

 

Litteraturlisten er sist oppdatert 01.06.2008.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:20