LU15SAMF07 Fagdidaktikk i samfunnsfag (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Steinar Wennevold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i årsstudiet i samfunnsfag.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Innhold

I dette emnet fokuseres det på den plass fagområdet samfunnsfag har i grunnskolen. Eksempler på fagdidaktiske tema som tas opp i studiet er: Fagene geografi, historie og samfunnskunnskap sine begrunnelser som skolefag, hvordan barn og ungdom lærer samfunnsfag, ulike typer læringsaktiviteter, tilpasset opplæring, læringsstrategier og læringsstiler, formidlingsproblemer, vurdering av læring, analyse av læremidler og arbeidsmåter i skolen.

Studentene må gjøre seg kjent med fagområdet samfunnsfags formål, hovedemner, kompetansemål på ulike trinn, lærestoff, læremidler, ferdigheter og arbeidsmå­ter slik de framgår av læreplanverket for grunnskolen.

Studentene skal også gjøre seg godt kjent med den generelle delen av læreplanverket.

Undervisnings- og læringsformer

Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål.  Fra høgskolens side tilrettelegges timeplan­lagte forelesninger, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.

Praksis

Se studieplanens generelle del.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av studieåret skal studentene

1)      Delta på innføringsseminar ved semesterstart, der nødvendig informasjon om studiet blir gitt

2)      Skrive et refleksjonsnotat om sin egen læring. Refleksjonsnotatet leveres ved slutten av undervisningsperioden.

3)       Studentene skal også levere besvart studievurderingsskjema. Skjemaet fylles ut og leveres ved slutten av undervisningsperioden.

4)         Student og faglærer skal gjennomføre minst en veiledningstime

Arbeidskravene må være utført innen fastsatt frist og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

For allmennlærerstudenter, se også ”Forholdet mellom teori og praksis” i studieplanen.

Eksamen

Sluttvurderingen består av to deleksamener:

Del 1: hjemmeoppgave i fagdidaktikk (teller 25% av karakteren på emnet). Oppgaven skal skrives over et oppgitt faglig eller faglig-didaktisk tema. Omfang, formale krav, frister for levering og vurderingskriterier for oppgaven kunngjøres under innføringsseminaret ved studiestart. Intern sensur

Del 2: hjemmeeksamen av tre døgns varighet (teller 75% av karakteren på emnet). Intern sensur.

Del 1 må være bestått før del 2 kan avlegges. Ved ”ikke bestått” på del 2, er det kun denne delen som må avlegges på nytt ved ny/utsatt eksamen.

Det gis graderte karakterer på alle eksamener, etter skalaen A – F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.

 

Litteratur

Lund, Erik (2006): Historiedidaktikk for klasserommet. En håndbok for student og lærer. Universitetsforlaget. 

Koritzinsky, Theo (2006): Samfunnskunnskap - en fagdidaktisk innføring. Universitetsforlaget.

Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.) (2005): Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. Høyskoleforlaget

Wennevold, Steinar (2007): Uten geografi er du fortapt... Geografi fagdidaktikk. Kompendium. Høgskolen i Østfold
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:20