LU103RLE09 RLE 103: Religionenes uttrykksformer (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ruth Danielsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i RLE 1 (30 stp) og Religion, livssyn og etikk årsstudium.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kompetansenivå tilsvarende religion og etikk i den videregående skole.Undervisningssemester
Undervisningen er konsentrert i to perioder. 4 uker i høstsemesteret da det ikke er undervisning på RLE101 og 4 uker i vårsemesteret, da det ikke er undervisning i emnet RLE102.
Innhold
Følgende tema blir gjennomgått:
Fortelling i RLE - didaktisk
Fortelling i RLE - metodisk
Myter og symboler
Religionenes estetiske dimensjon
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidet i RLE 103 - Religionens uttrykksformer organiseres som deltaking i forelesninger, fortellerøvelser, billedstudium, øvelser i billedanalyse og øvelser i symbolforståelse. Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning og veiledning. Innhold i undervisningen kan bli prøvet på eksamen. Studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).
Praksis
Ingen praksis.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
All timeplanlagt undervisning i emnet Religionenes uttrykksformer (RLE 103) er obligatorisk.
Ved gyldig fravær ( Se §2 i utfyllende bestemmelser til forskrift for eksamen ved Høgskolen i Østfold) vil studentene bli pålagt relevante arbeidsoppgaver.
- Studentene skal enkeltvis presentere muntlig en av RLE-fagets fortellinger for studentgruppa.
- Studentene skal i grupper på 2-3 studenter muntlig presentere en billed- eller symbolanalyse for studentgruppa.
Deltakelse må være registrert og de to presentasjonene må være godkjent av lærer for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen. Eksaminasjonen varer ca. 30 minutter.
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.
Litteratur
Bech, Birgitte: Kristendommens billeder, Indledning og kap. I og V 13 s
Geir Winje: Guddommelig skjønnhet, Kap. 2;3;4;5; 6;9 227 s
Danielsen: Kulturbærende fortellinger, Kap 1, 4-6 og s. 109-124. 136 s
Melchior, Michael "Og du skal fortelle dine barn..." 2 s
http://www.dmt.oslo.no/joededommen/artikler/michael-melchior/og-du-skal-fortelle.html
* Salemonsen, Helge: Mythos som bevissthetsform. Inge Eidsvåg (red.): Mytologien og det moderne mennesket. Nansenskolens årbok ; 1992 Oslo : 1992. s. 13-42 29 s
* Pollan, Brita: Myteteorier i vårt århundre. Inge Eidsvåg (red.): Mytologien og det moderne mennesket. Nansenskolens årbok; 1992 Oslo : 1992. s. 58-78 21 s
* Mogensen, Kaj: Symbolundervisning, Prismet 1990, nr. 2 s. 64-72 12 s