LPYDHT06 Restaurant- og matfag (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Remmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i restaurant- og matfag.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Se generell del av studieplan for PPU.
Undervisningssemester
Høst og vår.
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Bruke læreplaner som arbeidsdokument.
- Elevers verden utenfor skolen, holdninger, trender, levekårsundersøkelsen.
- Strukturert elevoppfølging
- Læringsprinsipper (metodekompetanse).
- Refleksjon over undervisningspraksis.
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper i faget
- Praktisk bruk av IKT for å fremme læring.
- Kontaktlærers rolle.
- Gruppearbeid
- Vurdering.
Undervisnings- og læringsformer
6 dager + 6 dager i samarbeid med pedagogikk, fordelt over hele studieåret.
Praksis
Se generell del av studieplanen og egen plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Fagdidaktisk oppgave (denne kan legges til generell yrkesdidaktikk)
- Oppgave i tilpasset opplæring
- Deltakelse på mikroundervisning
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles litteratur med pedagogikk
- Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
- Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
- Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
- Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
- Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
- Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for yrkesdidaktikk:
- Hilde Hiim og Else Hippe 2006: Praksisveiledning i lærerutdanningen.Universitetsforlaget.
- Einar M skaalvik og Sidsel Skaalvik 2005: Skolen som læringsarena. Universitetsforlaget
- David Johnson, Roger Johnson, Edythe Holubec Johnson 1994: "Som hånd i hanske": en praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
- Litteratur/kilder om elevvurdering kommer i tillegg.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. juli 2024 02:46:39