LPYDHSF06 Helse- og sosialfag (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Avdeling for lærerutdanning, Remmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i helse- og sosialfag.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bachelor i helse- og sosialfag, minimum 90 studiepoeng i helse- eller sosialfag.

Undervisningssemester

6 dager fordelt jevnt i studieåret.

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Læreplaner (LK06) og yrkesdidaktisk arbeid
  • Yrkeskunnskap i helse- og sosialfaglige yrker
  • Bevisstgjøring av yrkesvalg
  • Utvikling av nøkkelkvalifikasjoner i helse- og sosialfaglige yrker
  • Samarbeidslæring og sosial kompetanse
  • Utdanningsstrategier og metodevalg i opplæringen
  • Prosjekt til fordypning – lokale læreplaner – samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • Aktuelle læremidler
  • Teamorganisering og periodisering av opplæringen
  • IKT-integrert opplæring
  • Mappemetodikk
  • Yrkesetiske problemstillinger i helse- og sosialfag
  • Elevvurdering - kjennetegn på måloppnåelse

Undervisnings- og læringsformer

Emnet helse- og sosialfagdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og ulike studentaktiviteter. Selvstudium forutsettes fra den enkelte i forhold til eget valgt pensum.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU.

Det er også utarbeidet egen Plan for praksisopplæring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Yrkesdidaktisk oppgave
  • Tilpasset opplæring
  • Deltakelse på mikroundervisning

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk

  • Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                   
  • Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
  • Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
  • Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           
  • Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
  • Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for yrkesdidaktikk i helse- og sosialfag:

Ekelund, Torill (2007) Yrkesdidaktikk for grunnutdanning i helse- og sosialfag. Gyldendal Akademisk
Støten, Kristin (2008) Yrkeskunnskap og utdanningsstrategier i helsearbeiderfag. Gyldendal Akademisk
Kunnskapsløftet (LK06) aktuelle læreplaner i helse- og sosialfag utdanningsprogram

Kunnskapsløftet (LK06) forskrift om prosjekt til fordypning

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:39