LPYDHSF06 Helse- og sosialfag (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Avdeling for lærerutdanning, Remmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i helse- og sosialfag.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bachelor i helse- og sosialfag, minimum 90 studiepoeng i helse- eller sosialfag.
Undervisningssemester
6 dager fordelt jevnt i studieåret.
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Læreplaner (LK06) og yrkesdidaktisk arbeid
- Yrkeskunnskap i helse- og sosialfaglige yrker
- Bevisstgjøring av yrkesvalg
- Utvikling av nøkkelkvalifikasjoner i helse- og sosialfaglige yrker
- Samarbeidslæring og sosial kompetanse
- Utdanningsstrategier og metodevalg i opplæringen
- Prosjekt til fordypning – lokale læreplaner – samarbeid med lokalt arbeidsliv
- Aktuelle læremidler
- Teamorganisering og periodisering av opplæringen
- IKT-integrert opplæring
- Mappemetodikk
- Yrkesetiske problemstillinger i helse- og sosialfag
- Elevvurdering - kjennetegn på måloppnåelse
Undervisnings- og læringsformer
Emnet helse- og sosialfagdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og ulike studentaktiviteter. Selvstudium forutsettes fra den enkelte i forhold til eget valgt pensum.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU.
Det er også utarbeidet egen Plan for praksisopplæring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Yrkesdidaktisk oppgave
- Tilpasset opplæring
- Deltakelse på mikroundervisning
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles litteratur med pedagogikk
- Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
- Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
- Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
- Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
- Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
- Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for yrkesdidaktikk i helse- og sosialfag:
Ekelund, Torill (2007) Yrkesdidaktikk for grunnutdanning i helse- og sosialfag. Gyldendal Akademisk
Støten, Kristin (2008) Yrkeskunnskap og utdanningsstrategier i helsearbeiderfag. Gyldendal Akademisk
Kunnskapsløftet (LK06) aktuelle læreplaner i helse- og sosialfag utdanningsprogram
Kunnskapsløftet (LK06) forskrift om prosjekt til fordypning