LPFDSPE06 Spesialpedagogikk (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden, Remmen.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i spesialpedagogikk.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Minimum 60 studiepoeng spesialpedagogikk. (Det kan også være aktuelt for studenter med 30 stp i kombinasjon med selve PPU - utdanningen som også gir spesialpedagogisk kompetanse).
Undervisningssemester
Seks dager i løpet av studieåret.
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Spesialundervisningens historikk og idegrunnlag
- Spesialpedagogikkens anvendelse i skole og opplæring
- Læreplaner, individuelle opplæringsplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
- Læremidler og IKT
- Fag- og yrkesetikk
- Tilpasset opplæring i forhold til mangfoldet av elever med funksjonsvansker
- Elevvurdering – særskilt tilrettelegging og behov
Undervisnings- og læringsformer
Spesialpedagogisk didaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av praktiske aktiviteter. Selvstudium forutsettes.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Selvstendig undervisningsarbeid og tilrettelegging for ulike elever med funksjonsvansker
- Fagdidaktisk oppgave
- Oppgave om tilpasset opplæring
- Deltakelse på mikroundervisning
Tidspunkt for de forskjellige punktene vil framkomme av årsplanen i emnet.
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se genrell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for fagdidaktikk i spesialpedagogikk:
Dale og Wærness, 2004:Differensiering og tilpasset opplæring i grunnopplæringen, kap 4. Cappelen.
Ekeberg, Torill Rønsen og Holmberg, Jorun Buli 2002: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Tano-Aschehoug
Engelsen, Brit Ulstrup 2006: Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor?
Gyldendal akademisk
Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget
Ogden, Terje 2004: Kvalitetskolen. Gyldendal Akademisk
Ogden og Rygvold 2008: Innføring i spesialpedagogikk, spesielle kapitler. Gyldendal Akademisk
Veiledning for spesialundervisning i grunnskolen og videregående opplæring (2204):
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf
Læreplaner Kunnskapsløftet
http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103
Opplæringsloven m/ forskrifter, oppdatert versjon:
http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html