LPFDSAM06 Samfunnsfag (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Remmen.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng pr fagenhet (se nedenfor) og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i samfunnsfag.
Dersom kandidaten tar flere av samfunnsfagsenhetene vil omfanget være 15 15 studiepoeng.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Minimum 60 stp i alle eller ett av samfunnsfagene: samfunnslære, historie, geografi eller samfunnskunnskap (statsvitenskap).
Undervisningssemester
6 hele dager i løpet av studieåret (evt. 6 6 hele dager i løpet av studieåret for ettfagsstudenter). I tillegg kommer 6 dager i samarbeid mellom fagdidaktikk og pedagogikk.
Innhold
Følgende hovedtemaer inngår:
- Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
- Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
- Læremidler og IKT
- Fag- og yrkesetikk
- Tilpasset opplæring, kjønnsforskjeller
- Elevvurdering
Undervisnings- og læringsformer
Samfunnsfagsdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av praktiske aktiviteter. Selvstudium forutsettes.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU og egen plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Studentinstruksjon
- Fagdidaktisk oppgave
- Tilpasset opplæring (I ett av fagene i fagdidaktikk)
- Deltakelse på mikroundervisning (I ett av fagene i fagdidaktikk)
Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen i studieenheten.
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se genrell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles litteratur med pedagogikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for fagdidaktikk i samfunnsfagene:
Samfunnsfag
Kjetil Børhaug, A-B Fenner & L. Aase: Fagenes begrunnelser, Fagbokforlaget 2005. Del 3 og 4 (s. 155 - 254)
Rolf Mikkelsen og Per Jarle Sætre (red): Geografididaktikk for klasserommet, Høyskoleforlaget 2005 (s. 127 - 194)
Theo Koritzinsky : Samfunnskunnskap - fagdidaktisk innføring, Universitetsforlaget, Oslo 2006, 2. utgave (s. 13 - 250)
Karin Taube: Mappevurdering, undervisningsstrategi og vurderingsredskap, Tano Aschehoug, 2000 (s.11 - 82)
Kompendium (70 sider):
Arthur Costa: The Vision
Ibid: Mediating the Metacognitive
Robert Marzano: A New Taxonomy of Educational Objectives
Nilssen Fossland: Konstruktivisme I klasserommet
Lars Monsen: Kunnskapsskolen - trenger vi den?
Nicola Bright and David Leat: Towards a new professionalism
David Leat and David Kinniment: Learn to debrief
Ronald Nolet: Teaching thinking in Social Science and Geography
Historie
Erik Lund: Historiedidaktikk. En handbook for studenter og lærere. Universitetsforlaget 2006 (2. Utgave) Hele boka er pensum
Geografi
Steinar Wennervold: Uten geografi er du fortapt Geografi fagdidaktikk. HiØ. LU avd. Kompendium 100 sider, 2008.
Steinar Wennervold: Geografimetodikk HiØ, LU avd. Kompendium, ca 75 sider, 2008.