LPFDRLE09 Religion, livssyn og etikk-didaktikk (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i RLE.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter og bygger videre på kunnskaper fra fagstudier på høyskole-/universitetsnivå som ligger til grunn for opptak til den praktisk-pedagogiske utdanningen (minimum 60 studiepoeng i relevante fag).

Undervisningssemester

Seks hele dager i løpet av studieåret. I tillegg kommer seks dager i et felles opplegg mellom pedagogikk og fagdidaktikk.

Innhold

Følgende tema inngår:

 

  • Fagplaner  Etikk  Høytider
  • Arbeidsmåter i religions- og livssynsundervisningen
  • Elevforutsetninger, utvikling, sosialisering, religionspsykologi
  • Undervisning i ulike trostradisjoner, stoffutvalg, lærebokanalyse
  • Elevvurdering
  • Lærerrollen
  • Fagdidaktisk oppgave og evt. utviklingsoppgave om faget
  • Verdiformidling
  • Prosjektarbeid
  • Læringsstiler og læringsstrategier
  • Symbolundervisning
  • Bruk av estetikk
  • Bruk av IKT
  • Undervisnings- og læringsformer

    Emnet fagdidaktikk i religion, etikk og livssyn vil bestå av forelesninger, diskusjoner og studentaktive oppgaver som for eksempel faglige innlegg og gjennomføring av undervisnings-øvelser. Selvstudium forutsettes.

    Praksis

    Se generell del av studieplan for PPU.

    Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

    Eksamen

    Alle arbeidskrav må være godkjent.

    For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

    Litteratur

    Sødal, H. K.: Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2001 el nyere, kapitlene:

                                        2: Den gode religions- og livssynslærereren
                                        3: Elevforutsetninger
                                        5: KRL-faget
                                        6: Undervisning om ulike trostradisjoner
                                        8: Arbeidsmåter i religions- og livssynsundervisningen
                                        9: Evaluering

    Afdal, G. m. fl.:  Tro, tradisjon og livstolkning. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, Oslo 1997, kapittel: 11 Moralundervisning og moralsk undervisning

    Berg, M. A.: KRK og de grunnleggende ferdighetene, KRL-nettet 2005

    Lied, S.: Ulike religioner og livssy - felles tilnærmingsmåter, KRL-nettet 2005

    Rolin, A.: 'Frihet til forståelse av religion og kultur', Prismet 51 (2000), s. 103-112

    Rolin, A.: 'Verdiformidling gjennom prosjektarbeid', Prismet 49 (1998), s. 107-115

    Wulff, D. M.:  Religionspsykologi 2, Lund 1993, s. 487-494, 504-509, 518-523 og 548-555

    KRL-boka, Utdanningsdirektoratet, Oslo 2005.

    Metodisk veiledning til KRL-faget fra KUF

    Ny fagplan for RLE-faget (Religion, Livssyn og Etikk)

    Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet. S. 9-10 (innledning); 11-30 (generell del), 31-35; 39; Læreplan i religion og etikk s. 171-174.

    Felles litteratur med pedagogikk:

    Børhaug, Fenner, Aase (red) 205: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4                                  

    Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

    Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

    Hiim/Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:38