LPFDNA06 Naturfag (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Remmen.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i naturfag.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Minimum 60 studiepoeng i naturfag, eller minst 60 studiepoeng i en av disiplinene biologi, fysikk, kjemi eller teknologi.
Undervisningssemester
6 hele dager i løpet av studieåret. I tillegg kommer 6 felles dager mellom pedagogikk og fagdidaktikk.
Innhold
- Naturfagets egenart, begrunnelse og læreplan
- Naturfagdidaktikk - ulike tradisjoner
- Naturfag - språk og kultur i en skolesammenheng
- Arbeidsmåter i faget
- Oppgaver og vurdering av elevarbeid og evaluering
- Undervisningsplanlegging og tilrettelegging av lærestoff (lærerressurser)
- Hverdagsforestillinger
- Tilpasset opplæring
- Refleksjoner rundt erfaringer fra praksis
- Læremidler og IKT i faget
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen legges opp som en veksling mellom forelesninger, diskusjoner i grupper og i plenum, gruppearbeider og ulike studentfremføringer.
Praksis
Se generell del av studieplan for PPU.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:
- Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- Studentinstruksjon
- Fagdidaktisk oppgave
- Tilpasset opplæring (i ett av de fagene studenten har fagdidaktikk i)
- Deltakelse på mikroundervisning
Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen for emnet.
Eksamen
Alle arbeidskrav må være godkjent.
For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.
Litteratur
Felles litteratur med pedagogikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Spesifikt for fagdidaktikk i naturfag:
Artikkelsamling