LPFDNA06 Naturfag (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i naturfag.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng i naturfag, eller minst 60 studiepoeng i en av disiplinene biologi, fysikk, kjemi eller teknologi.

Undervisningssemester

6 hele dager i løpet av studieåret. I tillegg kommer 6 felles dager mellom pedagogikk og fagdidaktikk.

Innhold

  • Naturfagets egenart, begrunnelse og læreplan
  • Naturfagdidaktikk - ulike tradisjoner
  • Naturfag - språk og kultur i en skolesammenheng
  • Arbeidsmåter i faget
  • Oppgaver og vurdering av elevarbeid og evaluering
  • Undervisningsplanlegging og tilrettelegging av lærestoff (lærerressurser)
  • Hverdagsforestillinger
  • Tilpasset opplæring
  • Refleksjoner rundt erfaringer fra praksis
  • Læremidler og IKT i faget

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen legges opp som en veksling mellom forelesninger, diskusjoner i grupper og i plenum, gruppearbeider og ulike studentfremføringer.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Studentinstruksjon
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Tilpasset opplæring (i ett av de fagene studenten har fagdidaktikk i)
  • Deltakelse på mikroundervisning

Tidspunkt for instruksjon vil framkomme av årsplanen for emnet.

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For underveis- og sluttvurdering: Se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Felles litteratur med pedagogikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                  

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex

Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           

Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex

Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal

Spesifikt for fagdidaktikk i naturfag:

Artikkelsamling

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:37