LPFDMUS06 Musikk (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet har et omfang på tilsvarende 15 studiepoeng og inngår i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Obligatorisk for studenter med fordypning i musikk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 studiepoeng i musikk.

Undervisningssemester

6 dager jevnt fordelt på studieåret + 6 dager felles mellom pedagogikk og fagdidaktikk.

Innhold

Følgende hovedemner inngår:

  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Læremidler, læreverk og IKT
  • Musikk og politikk - fagets framtid i norsk skole
  • Planlegging og metoder i musikkundervisning i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen - planer og rammer i musikktimen.        
  • Elevvurdering
  • Samarbeid med kulturliv utenfor skolen, for eksempel Rikskonsertene
  • Klasselæreren kontra instrumental / sangpedagogen, samarbeid med for eksempel kulturskolen.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet i musikkdidaktikk vil bestå av forelesninger, diskusjoner, konsert(er) og studentaktiviteter som for eksempel produksjon av musikkaktiviteter. Selvstudium forutsettes fra den enkelte i forhold til eget valgt pensum.

Praksis

Se generell del av studieplan for PPU samt egen plan for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
  • Studentinstruksjon, gjerne i forbindelse med mikroundervisning
  • Fagdidaktisk oppgave
  • Oppgave i tilpasset opplæring i faget (i ett av de fagene studenten har)

Eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent.

For sluttvurdering: se generell del av studieplan for PPU.

Litteratur

Bøe, Odd-Magne (2005): Musikkdidaktikk for grunnskolen, Universitetsforlaget
Fostås, Olaug (2002): Instrumentalundervisning, Universitetsforlaget
Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet s. 3-41 og s.137-143
Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for videregående opplæring: Generell del, samt  planer for Musikk, dans og drama

Kunnskapsdepartementet (2007): Skapende læring: Strategi for kunst og kultur i opplæringen 2007-2010.

Felles litteratur med pedagogikk:

  • Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.  Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag                                   
  • Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
  • Einseth, Anders 2008: Vurdering i videregående opplæring. Pedlex
  • Hauge, An-Magritt 2004: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget           
  • Høihilder, Eli Kari (red) 2008: Hvordan vurdere elevene bedre? En metodebok for lærere. Pedlex
  • Hilde Hiim og Else Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:37