LFHPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:  

Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver

  • Profesjonskunnskap
  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Førskolelærerrollen
  • Oppdragelse
  • Omsorg
  • Praksisforberedelse

Barn - lek og læring

  • Teoretiske perspektiv på lek og læring
  • Lek, utforskning og læring
  • Medvirkning, kommunikasjon og samspill

Sosialisering

  • Sosialiseringsteori
  • Kjønnsroller
  • Inkluderende fellesskap og mangfold
  • Vennskap mellom barn

Småskolepedagogikk

  • Samarbeid og overgang barnehage - skole
  • Skolens formål og verdigrunnlag
  • Læring
  • SFO
  • Yrkesrollen
  • Praksisforberedelse

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis


Emnet Pedagogikk, del 1, knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret og praksisperioden i 1. trinn grunnskole i vårsemesteret, 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltatt på seminar om skriving av fagtekst i pedagogikk (høst) 
  2. Fagtekst i basisgruppe om tema lek. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding i gruppe (høst).
  3. Praksisforberedelser med gjennomgang av plan for praksis knyttet til barnehage og skole
  4. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
  5. Individuell fagtekst fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  6. Tverrfaglig prosjekt knyttet til barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer.
  7. Gjennomføre barnehageutvekslingsperiode. Godkjennes av studieleder
  8. Deltatt på seminar om tema sosialisering (nærmere beskrivelse i semesterplanen).
  9. Bestått småskolepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  10. Tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksis) på Nettkonferansen. Skolepraksis må være bestått for å kunne delta i skoleprosjektet.

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern sensur og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

NB! Informasjon om at emnet har ekstern sensur hadde tidligere falt ut. Rettet 25.02.2010.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 02.07.09

Med forbehold om endringer

Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk. Kapitel 1, 2,3, 4, 5, 6, 7 og 8.

Arneberg, Juell, Mørk (red.) Samtalen i barnehagen. s. 75-89 Nina Rossholt: Det handler om mer enn rosa og blått

Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige En artikkelsamling Oslo: Kapitel 1, 5, 4, og 12. Pedagogisk forum

Bae, Berit (2006) : Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.

Løkken,G.(2004): Toddlerkultur. Oslo Cappelen Akademisk Forlag.

Moser og Pettersvold (red.), (2008): En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen,Kap.1,10.Universitetsforlaget

Nordin- Hultman,E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo Pedagogisk Forum.

Olofsson, Birgitta Knutsdotter (2004) Lek for livet Kapitel 1,5, 6, 7,10 og 11. (siste utgave) Forsythia

Rasmussen, Torben Hangaard (1996) Orden og kaos. Elementære grunnkrefter i lek (siste utgave)Forsythia

Bjerkestrand og Pålerud (red.) Birkeland, Thorsby Jansen, Moser, Rydjord Tholin.(2007) Førskolelæreren i den nye barnehagen - fag og politikk kap. 4,5.

Røys, Helge (2007) Pedagogikk i barnehagen. Kapittel 1, 8, 3, 4, 5, 6 Grunnbok for førskolelærere N. W Damm og Søn.

Tholin,K.Rydjord: (2008): Yrkesetikk for førskolelærere. Kap 1,2,4. Fagbokforlaget.

Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Del 1. Universitetsforlaget.

Kompendium. (Kan kjøpes i bokhandel ved studiestart): Fullstendig innhold vil være klart ved studiestart. Innhold bl.a.:

Asplund Carson M & Samuelsen I.P.: '2006. Lekende lærende barn.Bedre barnehager, Skriftserie nr.1,

Bae,B.:(2006) Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.

Gulbrandesen,L M.(red) Skodvin A.: (2006): Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. Kap 8,9. Universitetsforlaget..

Larsen, Ann Sofi. (2009) Barns rett til medvirkning - en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1.

Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:

Temaheftet om barns medvirkning,

Temaheftet om likestilling i det pedagogiske arbeidet

Temaheftet om menn i barnehagen.

Temahefte om språklig og kulturelt mangfold.

Lov om barnehager 2006

Rammeplan for barnehager 2006.

Stortingsmeldingnr. 41, 2008- 2009. Kvalitet i barnehagen

Når det gjelder litteratur til temaet overgang barnehage - skole vil det komme i god tid før temaet i vårsemesteret. Gjelder 1 FU ( ikke 1 defu).




Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:35