LFDMAT07 Matematikk (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltid.Undervisningssemester
I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår.
Innhold
Emnet har følgende hovedtema:
- Fagdidaktikk
- Tall og bruk av tall
- Geometri og måling
- Logikk og problemløsning
Undervisnings- og læringsformer
Matematikk tilegnes i hovedsak gjennom aktivitet og refleksjon. Dette er viktig for kunnskapene, ferdighetene og holdningene som studentene får. Matematikkemnet vil bestå av forelesninger og arbeid i mindre grupper. Det vil bli lagt vekt på problemorientert tilnærming og studentaktiviteter slik som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving.
Det kreves at studentene tilegner seg deler av stoffet ved eget arbeid. Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Det gis tilbud om opplæring.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærarutdanningen. Det gis både barnehagepraksis og skolepraksis dette studieåret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Innlevering av mappeoppgaver: I løpet av studieåret gis inntil 6 mappearbeid (beskrives nærmere i semesterplanen). Mappen må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Studenten kan medbringe denne mappen som hjelpemiddel til skriftlig eksamen.
Arbeidskravet må være utført og godkjent innen angitte frister (medio april) før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen 4 timer. Tillatte hjelpemidler: Godkjente mappearbeid (oppbevares hos faglærer og blir utdelt på eksamensdagen).
Eksamensbesvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Det tas forbehold om endringer
Høines, M. J. (1998): Begynneropplæringen. Caspar Forlag. Bergen
Jahr, Einar et al (2006): Matematikk i barnehagen.
Solem, I. & Reikerås, E. (2001): Det matematiske barnet. Caspar Forlag. Bergen
Reikerås, E (2006): Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Kunnskapsdepartementet
Diverse kompendier.