LFASAM09 Samfunnsfag (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold er ansvarlig for gjennomføring av emnet. Det undervises i emnet på Høgskolen i Vestfold, Høgskolen i Østfold og eventuelt Moss.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen i Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning, 180 studiepoeng
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper til emnet utover opptakskrav
Undervisningssemester
Studiet er samlingsbasert med undervisning på samlinger i høst- og vårsemester 2009/2010. Eksamen ligger på slutten av vårsemesteret, juni 2010.
Innhold
Studiet blir organisert som fire samlinger med undervisning, ett i høstsemesteret og tre i vårsemesteret. I tillegg vil det være to samlinger i barnehage i vårsemesteret, hvor det skal arbeides med konkrete problemstillinger knyttet opp mot utdanningsmålene.
Undervisningen vil fokusere på følgende:
- Innsikt i grunnleggende prinsipper for samfunnsvitenskaplig tenkning og metode
- Velferdsstat og offentlig omsorg
- Barndom og familie i endring
- Globalisering og det flerkulturelle samfunn
- Kjønn, klasse og etnisitet
- Nærmiljø og fellesskap
I tillegg skal praksisperioden og samlinger dekke
- Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
- Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
- Innsikt i førskolelærerollen som profesjon
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er basert på samlinger med undervisning, samlinger i barnehage med veiledning, selvstudium og gruppestudier. Mye av arbeidet og innleveringene vil være basert på bruk av internettbaserte løsninger. Det vil også bli gitt veiledning elektronisk.
Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Det vil ikke bli gitt undervisning i hele pensum. I tillegg til leseanbefalinger før samlinger, må studentene selv sette seg inn i hele pensumlitteraturen.
Praksis
Det ligger ingen veiledet praksisperiode i 1.semester
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
- Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
- Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
- Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
Arbeidskravene godkjennes av faglærer.
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen tillatte hjelpemidler.
Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Litteratur - Samlet skal det utgjøre omtrent 990 sider
Hovedboka som dere bør anskaffe heter
Larsen, Ann Kristin og Mette Vaagan Slåtten(2006); En bok om oppvekst. Fagbokforlaget
Litteraturliste
Askeland, Leif og Nina Rossholt (2009); Kjønnsdiskurser i barnehagen.Fagbokforlaget. kap 1 og 2. 60s
Bauman, Zygmunt,(1998) Globaliseringen og dens menneskelige konsekvenser, s. 93-104, Erasmus, Vidarforlagets Kulturbibliotek.11 s
Beck, Ulrich Globalisering og individualisering, Frihetens barn s 139-190, 50 s
Brusdal ,Ragnhild & Ivar Frønes(2008):Små keisere : barn og forbruk i verdens rikeste land. Gyldendal akademiske . Valgtfritt pensum
Ellingsæter og Gulbransen: 'Barnehagen- fra selektivt til universelt velferdsgode" Lastes ned her:
http://www.reassess.no/asset/2842/1/2842_1.pdf 80 s
Eriksen, Thomas Hylland, (2001)Flerkulturell forståelse, Følgende kap: Det multietniske samfunn, Tilhørighet og integrasjon i multietniske samfunn, Identitet. Universitetsforlaget. 44s
Eriksen, Thomas Hylland Globalisering, s.13-29, Åtte nøkkelbegreper,Universitetsforlaget. 16s
Hoås Moen (2004): 'Nærmiljø og samfunn i barnehagen'; kapittel 2, 4, 5 og 6: I
Oslo: Universitetsforlaget. (109 sider)
Hyrve, Geir og Svein Ole Sataøen (2006): 'Den norske barnehagen i utvikling' (s. 17- 40) og ' Drivkreftene bak barnehageutbygginga' (s. 41 - 47) i Samfunnsfag i førskolelærerutdanninga 'Barnehagen som samfunnsinstitusjon'. (til sammen 30 sider)
Larsen,Ann Kristin og Mette Vaagan Slåtten (2006); En bok om oppvekst. Fagbokforlaget, Hele boka er pensum (310 sider)
Martiniussen, Willy (2008) Samfunnsliv. Innføring i sosiologiske tenkemåter. Universitetsforlaget. Del 1, Sosiologiens emne, s. 13-73, 50 s
Moen, Kari Hoås (2006): "Styring og samarbeid i barnehagesektoren" (3. utgave). Universitetsforlaget. Kap 1- 7, 130 s
Qureshi, Naushad A. (2008): 'Beskrivelser av oppdragelse: utslag av definisjonsmakt og eurosentrisme?' i Otterstad, Ann Merete (red): Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold - fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget. (Fås av faglærer) (21 sider)
Tellefsen, Marianne mfl(2008): Rett skal være rett. Fagbokforlaget. Kap 3. (59 sider)