LFAPTP109 Pedagogikk 1 (Høst 2009–Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Pedagogikkseksjonen ved Høgskolen i Vestfold er ansvarlig for gjennomføring av emnet. Nærmere informasjon om hvor undervisning/samlinger vil foregå vil bli gitt.Emneansvarlig:Hilde Dehnæs Hogsnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (AbF).
Undervisningssemester
Emnet starter høsten 2009 (november/desember), men hovedtyngden av undervisningen foregår våren 2010.
Innhold
Emnet pedagogikk har 45 studiepoeng totalt i studiet. Dette semesteret avlegges 10 studiepoeng i pedagogikk. Noen av temaene vil komme igjen senere, men med større faglig dybde.
Undervisningen vil fokusere på følgende tema:
- Barn, barndom og barnehage
- Barnehagens historie
- Førskolelæreryrket
- Omsorg - lek - læring
- Barnehagens samfunnsmandat (Lov om barnehager og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver)
- Kort om læreplanteori
- Kjønn og likestilling i barnehagen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet blir organisert med samlinger og undervisning, ett i høstsemesteret og tre i vårsemesteret. I tillegg vil det være to samlinger i studentgruppe i barnehage hvor det skal arbeides med konkrete problemstillinger knyttet inn mot emnebeskrivelse og tema. Studentene møtes gruppevis også uten faglærer, hvor temaer i emnebeskrivelsen er rammen for arbeidet. Omfang av pedagogikkundervisning på samlinger fremgår av semesterplanen. Emnet er basert på samlinger med undervisning, samlinger i barnehage med veiledning, selvstudium og gruppestudier. Mye av arbeidet, veiledningen og innleveringer vil være basert på bruk av internett.
Det vil ikke bli gitt undervisning i hele pensum. Den enkelte student har selv ansvar for å komme gjennom pensumlitteraturen. Det vil bli gitt leseanbefalinger før samlinger. Mellom samlinger arbeider studentene på egen arbeidsplass med oppgaver knyttet til ulike tema.
Praksis
Ingen praksis i dette semesteret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- deltakelse på samlinger i semesteret
- innlevering av to skriftlige oppgaver
- gjennomført muntlige framlegg etter nærmere orientering
- presentert eget pedagogisk arbeid for andre og delt erfaringer
Godkjenning av arbeidskrav nr. 1 krever 80 % tilstedeværelse. Arbeidskrav nr. 2 samles i en arbeidsmappe. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten én mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen, ca 20 minutter pr kandidat.
Eksamen vurderes etter karakterskala A - F.
Litteratur
Pensumliste i pedagogikk - høst 2009 og våren 2010. Det skal totalt være ca 680 sider litteratur i pedagogikk 1. semester.
Barn, barndom og barnehage
Bjerkestrand, M. og Pålerud, T. (2007). "Ny offentlighet: Mange mulige retninger." I: Bjerkestrand, M. og T.Pålerud (red). (2007). Førskolelæreren i den nye barnehagen: Fag og politikk. Bergen: Fagbokforlaget. S.41-67 (26 sider).
Bleken, U. (2007). "Barnehagen i samfunnet". I: Moser, T. og M. Røtle (red). Ny rammeplan: Ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget, s.27-40 (14 sider).
Gulbrandsen, L. M. (red) (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 7, 8, 9 (70 sider).
Röthle, M (2007). "Norsk barnehagepedagogikk -et historisk og komparativt perspektiv." I: Moser, T. og M. Røtle (red). Ny rammeplan: Ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-73. (16 sider).
Østrem, S. (2008). Barns væren i verden. Moser, T. og M. Pettersvold (red) (2008). En verden av muligheter: Fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (14 sider).
Åberg, A. og Taguchi, H. L. (2005). Lyttende pedagogikk: Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Del I, II (94 sider).
Førskolelæreryrket
Jansen, T.J. (2006). "Den nye barnehagen -ved et veiskille." I: Bjerkestrand, M. og T.Pålerud (red). Førskolelæreren i den nye barnehagen: Fag og politikk. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.1 (24 sider).
Tholin, K. R. (2008) Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. kap. 1 (21 sider).
Omsorg og læring
Bae, B. (1997) Det interessante i det alminnelige. Oslo: Pedagogisk Forum. Kap. 9. (12 sider).
Foss, E. (2003): "Med omsorgsansvar og makt som utfordring i barnehagen." Barnehagefolk nr 2/2003, s.83-96 (14 sider).
Tholin, K. R. og T. Moser (2007). "Omsorg og læring: Hvor 'ny' er rammeplanen?" I: Bjerkestrand, M. og T.Pålerud (red) (2007). Førskolelæreren i den nye barnehagen: Fag og politikk . Bergen: Fagbokforlaget. (10 sider).
Tholin, K. R. (2007). "Omsorg og medvirkning: Barn som medskapere av fellesskapet i barnehagen." I: Moser, T. og M. Røtle (red). Ny rammeplan: Ny barnehagepedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget (16 sider).
Observasjon og andre metoder
Askland, L. (2008). Kontakt med barn. Oslo: Gyldendal Akademisk, Kap. 6 og 7 (34 sider).
Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige. En artikkelsamling. Oslo: Kap.2., Oslo: Pedagogisk forum, s.46-61 (15 sider).
Birkeland, L. (2007). "Den gjennomsiktige barnehagen: Pedagogisk dokumentasjon". I: Bjerkestrand, M. og T.Pålerud (red) (2007). Førskolelæreren i den nye barnehagen: Fag og politikk. Bergen: Fagbokforlaget. s 121-151 (30 sider).
Lek
Eik, L. T. (2008). "Lek og fagområdene." I:Moser, T. og M. Pettersvold (red) (2008). En verden av muligheter: Fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider).
Lillemyr, O.F. (2004) Lek, opplevelse, læring i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 3, 4 (44 sider).
Løkken, G. (1996). Når små barn møtes. Oslo: Cappelen Akademisk forlag, s.70-108 (38 sider).
Samfunnsmandatet (Barnehagelov og Rammeplan for barnehagen)
Alvestad, M (2004). "Årsplanar i barnehagen - intensjonar og realitetar i praksis?" Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 1/ 2004, s.89-101 (11 sider).
Søbstad, F. (2007). "Rammeplanen i et kritisk lys". I: Moser, T. og M. Røtle (red). Ny rammeplan: Ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget, s. 74-87 (12 sider).
Tholin, K. R. (2008) Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. kap. 2 (24 sider).
Kjønn og likestilling i barnehagen
Askland, L. og Rossholt, N. (2009) Kjønnsdiskurser i barnehagen. Mening. Makt. Medvirkning. Bergen: Fagbokforlaget: del 1 og 2 (felles med samfunnsfag). (70 sider)
Den skrivende førskolelæreren
Sollie, A. (red) (2009). Den skrivende førskolelæreren. Bergen: Fagbokforlaget, kap.3 (30 sider).
Totalt 657 sider
Kunnskapsdepartementet (2005). Lov om barnehager
Kunnskapsdepartementet (2006). Rammeplan for barnehagens innhold og organisering
Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:
Temaheftet om barns medvirkning
Temaheftet om likestilling i det pedagogiske arbeidet
Temaheftet om de minste barna i barnehagen.