LA203MAT Matematikk 203: Didaktikk (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Marianne Maugesten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i studiet Matematikk 2 påbyggingsstudium (60 studiepoeng) og Matematikk årsstudium (60 studiepoeng)..

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Didaktisk teori handler om hvordan mennesker utvikler, lærer, kommuniserer og bruker matematisk kunnskap. Didaktikk omfatter vurdering og refleksjon over praksis og over egen læring. Til didaktikken hører også å foreta stoffutvalg, utforme oppgaver og legge til rette for ulike aktivitetsformer og stimulere til refleksjon og begrepsutvikling. Studentene skal i løpet av studiet bli kjent med didaktisk forskning innenfor de matematikkfaglige temaene i de andre emnene. Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave der de har 200 sider selvvalgt pensum innen matematikkdidaktikk.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, selvstudium, diskusjoner og prosjektarbeid. Alle studenter får tilbud om minst to veiledninger i løpet av prosjektarbeidet.

Praksis

Se ”Forholdet mellom teori og praksis” i studieplan for Matematikk 2, påbyggingsstudium.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen, må studenten ha levert prosjektarbeid innen fastsatt tid og fått dette godkjent. Prosjektet har en arbeidsmengde tilsvarende 5 stp. Prosjektet skal ha matematikk-didaktisk innhold og defineres i samarbeid med faglærer som også veileder i prosjektet. I prosjektarbeidet er det krav om 200 sider selvvalgt pensum.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, vil studenten få mer veiledning og anledning til å levere arbeidskravet 1 gang til.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen som tar utgangspunkt i prosjektarbeidet. Varighet: Ca. 30 minutter. Studenten skal redegjøre for sine refleksjoner rundt arbeidet med prosjektet og svare på spørsmål knyttet til pensumstoffet.  Eksamen er i slutten av undervisningssemesteret og vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Det brukes bokstavkarakterer der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Botten, G. (1999): Meningsfylt matematikk. Caspar

Streitlien, Wiik og Brekke: Tanker om matematikkfaget hos elever og lærere. Læringssenteret

Gjone, G.: Veiledning til funksjoner. Læringssenteret

Brekke, Grønmo og Rosen: Veiledning til algebra. Læringssenteret

Gjone og Nortvedt: Veiledning til geometri. Læringssenteret

Brekke, G.: Veiledning til tall og tallregning. Læringssenteret

Artikkelsamling som deles ut

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:31