LA101MAT Matematikk 101: Tallære og problemløsing (Høst 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Ali Reza Yavar Ludvigsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i Matematikk 1 (30 stp), Matematikk årsstudium (60 stp) og er et obligatorisk emne i allmennlærerutdanningen.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Innhold
I emnet Matematikk 101 - Tallære og problemløsing vektlegges følgende hovedtemaer:
Tallære med begynnende algebra og likninger, problemløsing, didaktikk knyttet til de to matematikktemaene (tallære og problemløsing), diagnostisk undervisning, kunnskap om Kunnskapsløftet.
Undervisnings- og læringsformer
Det brukes varierte arbeidsformer: forelesninger, klasseundervisning, oppgaveregning, prosjektarbeid. Arbeidene er både individuelle og utført sammen med andre.
Praksis
Studentene i allmennlærerutdanningen har fire ukers praksis i hvert semester (jfr. Plan for praksisopplæring).Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha
-
deltatt på og fått godkjent seks av åtte gjensidige studentrettinger
-
fått godkjent hoderegningstest.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen av seks timers varighet.
Tillatte hjelpemidler: Godkjent egenprodusert mappe og kalkulator. Intern og ekstern sensurering.
Gradert karakter fra A-F.
Litteratur
Kunnskapsdepartementet: Læreplanverket for kunnskapsløftet, LK06. Denne finnes også på www.utdanningsdirektoratet.no
Breiteig T., Venheim, R. (2005): Matematikk for lærere 1 og 2. 4 utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Brekke, G (1995): Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. Nasjonalt læremiddelsenter.
Høines, M.J. (1998): Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. Caspar. ISBN 82-90898- 14-2
Litteraturlisten er sist oppdatert 07.08.2007.