LA201ENG Fagdidaktisk kompetanse 2 (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i årsstudiet Engelsk for lærere og i emnegruppen Engelsk 2.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnet Engelsk 101: Fagdidaktisk kompetanse 1 (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises i 2. semester av studiet, vanligvis i vårsemesteret.

Innhold

Sammen med emnene Språklig kompetanse 2 og Kulturell kompetanse 2 gir emnet Fagdidaktisk kompetanse 2 en helhetlig kompetanse for å kunne undervise i engelsk som fremmedspråk og veilede elever i deres språkutvikling. Kunnskap i de andre emnene vil også her danne grunnlaget for å skaffe seg kunnskap om og innsikt i ulike undervisningsmetoder og arbeidsformer som vil være egnet på de ulike trinnene i grunnskolen.

I Fagdidaktisk kompetanse 2 legges hovedvekten på å stimulere og utvikle studentenes språkbevissthet gjennom arbeid med elevtekster og innsikt i kontrastiv forståelse. Ulike vurderingsformer bl.a. mappevurdering, vil være i fokus. Videre vil analyse og vurdering av undervisningsmateriale som tekstbøker, ordbøker og IKT-programvare stå sentralt. Kunnskaper om og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere, dokumentere og videreutvikle opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles, noe som henger nært sammen med kunnskap om læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø.

Den didaktiske kompetansen som utvikles gjennom Fagdidaktisk Kompetanse 1 og 2, videreføres ved et to ukers studieopphold ved Det Norske Studiesenteret i Storbritannia, York.

I alle emnene vil kunnskap om og erfaring i bruk av bibliotektjenester være en nødvendighet for å kunne gjennomføre studiet på en tilfredsstillende måte. I Fagdidaktisk kompetanse 2 vil det gis videre opplæring i bruk av bibliotek, nett-tjenester, kilder og referanselitteratur.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester, og er en integrert del av årsstudiet Engelsk for lærere.

 

Undervisningen i Fagdidaktisk kompetanse 2 gis dels som klasseromsundervisning, dels i grupper. Studieplanen forutsetter at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform. I Fagdidaktisk kompetanse 2 skal studentene selv bidra med ulike presentasjoner for sine medstudenter.

    

Som nevnt under punkt 7, er to uker av undervisningen lagt til Det Norske Studiesenteret i York. Dette er forflyttet undervisning og en obligatorisk del av emnet. Det kan søkes om fritak. Et alternativt arbeidskrav for de studentene som ikke deltar er spesifisert i punktet om arbeidskrav nedenfor.

    

Fagdidaktisk kompetanse 2 er delvis nettbasert: dokumentasjon som inngår som en del av arbeidskravene (se nedenfor) leveres og gis tilbakemelding via nett.

    

Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning hos faglærere.

 

Det forutsettes at studentene deltar aktivt i det virtuelle klasserommet.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i hele studiet. Praksisopplæring i grunnskolen er lagt til emnet Fagdidaktisk kompetanse 1.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Obligatoriske arbeidsoppgaver:

I tilknytning til temaet 'Festivals and Traditions in English-Speaking Countries' skal studentene planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (etter avtale med faglærer) som presenteres for medstudentene og godkjennes av faglærer

2.  Frammøte til all undervisning i emnet (minimum 80 % tilstedeværelse, ved fravær ut over dette må det søkes/forevises legeattest).

3. Studieopphold ved det norske studiesenteret (NSC) i York

Alternativ til studieopphold i York: I samråd med faglærer velger studenten et fordypningsområde innenfor temaene som tilbys i York/emnet Kulturell kompetanse 2. Arbeidet presenteres muntlig for medstudenter og dokumenteres (for eksempel rapport eller essay).

Eksamen

For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert ovenfor være utført og godkjent. 

Sluttvurdering:

Muntlig gruppeeksamen.

Gruppen holder en presentasjon og en diskusjon knyttet til temaet 'Evaluation of Teaching Materials'. Varighet: Fra ca. 45 - 60 minutter. Studentene vurderes individuelt.

Tema for eksamen blir gitt ca. 4 uker før eksamen, studentene forbereder seg i gruppe og får veiledning i denne prosessen.

Eksamen vurderes av 2 interne sensorer. Det benyttes en karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.

Litteratur

Grunnbøker:

Drew, I. & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to16-year-olds, Det Norske Samlaget

Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, 2006, Utdannings- og forskningsdepartementet.

          

Til oppslag og supplement:

Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT - også DET!, NKS-Forlaget                 

Bautz, M. (1984): Better English in the Classroom, NKS-Forlaget/Pensumtjenesten

Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom, Longman

Harmer, J. (3rd ed. 2001): The Practice of English Language Teaching, Longman

Munden, J. & Myhre, A. (2002): Twinkle Twinkle -  English 1-4, Høyskoleforlaget

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford UP

Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children, Longman

Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon, Tano

          

Det tas forbehold om endringer.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:06