LA102IKT Pedagogisk bruk av IKT og IKT i samfunnsperspektiv (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Rolf K. Baltzersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i IKT for lærere 1, 30 studiepoeng.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet krever fullført og bestått IKT for lærere 101: Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
Vårsemesteret.
Innhold
Sentrale temaer er IKT som hjelpemiddel i læringsprosesser og undervisning, med utgangspunkt i Kunnskapsløftets beskrivelse av utvikling og bruk av digitale ferdigheter og Rammeplan for barnehagen.
Se studiets ressurshjemmeside.Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt til ettermiddag/kveld, eventuelt samlinger.
Arbeidsformene som anvendes i studiet skal være relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i skole og opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er forelesninger, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr, øving og oppgavearbeid både individuelt og i gruppe, samt arbeid med obligatoriske oppgaver.
Se studiets ressurshjemmeside.Praksis
Ingen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det skal leveres en arbeidsmappe bestående av:
Innlevering 01: Gruppeoppgave der studenten skal utvikle og vurdere bruk av digitale læringsressurser i et egenprodusert undervisningsopplegg. Oppgaven skal presenteres for medstudenter. Hver gruppe gir tilbakemelding på to andre gruppers arbeid. Se semesterplan.
Innlevering 02: Individuell oppgave innenfor temaet 'IKT i et skoleutviklings- eller samfunnsperspektiv.' (Se informasjon på emnets nettside) Antall ord: ca 3000 - 3500 ord
Innlevering 03: Fagportal for lærere. Felles klasseprosjekt. Hver student skriver individuell logg som dokumentasjon.
Det gis veiledning i tilknytning til arbeidet med innleveringene.
Innleveringene (arbeidsmappen) skal være registrert levert innen de oppgitte frister i semesterplanen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Den endelige innlevering av mappearbeidene vil allikevel være innen en angitt frist mot slutten av semesteret. Det vil være mulig å revidere mappen helt frem til den endelige innleveringsfristen.
Eksamen
Arbeidskravene (innlevering av arbeidsmappe) må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Emnet avsluttes med en individuell, muntlig eksamen. Eksaminasjonen vil ta utgangspunkt i studentens arbeidsmappe, men vil også omfatte annet lærestoff i emnet. Varigheten av eksaminasjonen er ca. 30 minutter.
Studenten skal dokumentere innsikt i sentrale IKT-tema, evne til refleksjon og praktisk kunnskap i bruk av IKT.
Kandidaten vurderes av en intern og ekstern sensor. Det gis bokstavkarakterer på en gradert skala fra A - F.
Litteratur
Liste over anbefalt litteratur finnes på hjemmesiden til 'IKT for lærere':
http://wiki.hiof.no/index.php/Pensum_i_IKT_for_l%C3%A6rere._V%C3%A5ren_2007