LUFNLFF08 Fagdidaktikk og fordypningsprosjekt (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i årsstudium Friluftsliv og naturlære (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det stilles ingen krav til forkunnskaper til emnet ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Emnet omfatter arbeid med fagdidaktikk, fordypningsprosjekt og friluftsaktiviteter. Det fagdidaktiske fokuset er også integrert i de andre temaene som inngår i hele studiet. Fagdidaktikk omfatter analyse av de utfordringer som er gitt gjennom gjeldende læreplanverk for grunnskolen, gjennom generelle føringer, prinsipper og retningslinjer, og gjennom målområder i læreplanen.

Fagdidaktisk refleksjon skal bidra til å utvikle allsidig kompetanse som vektlegger praktiske aktiviteter og ivaretar sammenhengen mellom teori og praksis innenfor alle temaene.

Emnet skal gi studentene anledning til å arbeide konsentrert med et tema innenfor natur, miljø og friluftsliv. Det skal gi trening i å formidle og levendegjøre et faglig stoff for andre mennesker ute i naturen.

Emnet består av en skriftlig og en praktisk del. Den skriftlige delen av emnet skal ha form av en faglig rapport. Deler av emnet skal omsettes i praktisk arbeid med en gruppe barn eller ungdom hvor det inngår en overnatting utendørs.

Emnet omfatter også arbeid med utvikling av kunnskaper om mangfold og sammenhenger i naturen og om samspillet mellom natur og kultur, om menneskets bruk av naturen, miljøproblemer og interessekonflikter knyttet til bruken. Arbeidet med dette er knyttet til gjennomføring av ulike turer og aktiviteter både ute og inne. Innføring i menneskekroppens bygning og funksjon med vekt på nervesystem og sansing, skjelett, muskler, åndedrett, kretsløp og fordøyelse, livsstil og helse blir også berørt.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene deltar i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og evaluere de ulike friluftsaktivitetene som inngår i emnet. I tillegg er det lagt opp til undervisning i fagdidaktiske tema, og studentene arbeider i gruppe med sine prosjekter. Studentene får veiledning underveis, både i forhold til turer/ekskursjoner og prosjektarbeidet.

Årsstudiet stiller store krav til deltaking og medansvar. Studietspraktiske egenart, tverrfaglige karakter og overføringsverdi gjør atstudentene må beherske et mangfold av praktiske arbeids- ogopplæringsformer, og de må utvikle gode samarbeidsformer.
Studiet legges opp slik at studentene erfarer og medvirker til atteoretisk stoff integreres i studiets praktiske del. Kunnskap skalomsettes i forpliktende handlingskompetanse. Det gis mulighet forpraktisering innenfor alle temaer, og det forutsettes at studentenearbeider aktivt med oppgaver på egen hånd og i grupper. Det legges vektpå problembaserte formidlingsformer der studentene lærer gjennomerfaring og veiledning.

Praksis

Det er ingen obligatorisk praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
  1. 100% deltaking på 3-5 dagers turer
  2. Minst 80% deltaking på turer og dagsekskursjoner. Dette fordi turene er sentrale læringsarenaer.
  3. Deltaking i skriving av grupperapporter
  4. Innlevering av arbeidsmapper bestående av grupperapporter etter hver ekskursjon og individuelle oppgaver innen de frister som er satt opp i semesterplaner. Faglærer skal godkjenne at studentene leverer inn rapporter og oppgaver. Antall grupperapporter og individuelle oppgaver fremgår av semesterplanen.

Arbeidskravene godkjennes muntlig eller skriftlig av faglærer.

Dersom et skriftlig arbeidskrav ikke godkjennes ved første innlevering, har studentene kun èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Emnet har avsluttende eksamen i høstsemesteret. Eksamen består av tre deleksamener:

  1. Del 1 - didaktisk gruppeprosjekt i form av planlegging, gjennomføring og evaluering av et turopplegg/aktivitetsdager for en gruppe eller skoleklasse med barn eller ungdom. Prosjektets omfang er 3 uker i høstsemesteret. Prosjektet er praktisk og teoretisk,
  2. Del 2 - individuelt arbeid og
  3. Del 3 - individuelt arbeid. Hver deleksamen leveres til fastsatte frister i løpet av høstsemesteret.
Deleksamenene vektes likt. Alle delene må bestås for at studenten skal få bestått karakter i emnet. Dersom studenten ikke består den ene oppgaven, må denne tas på nytt for å få bestått eksamen. Det benyttes gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er stryk. Intern sensur.

Litteratur

Foreligger ved studiestart.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:24